Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
936
View
14
Reply

Cara Buat Roti John Semudah Alif Ba Ta

[Copy link]

Author: CARI-HBZ       Show all posts   Read mode

Author
Post time 14-7-2017 04:32 PM | Show all posts |Read mode


Kredit foto - Flickr




Bulan Ramadan baru saja berlalu pergi namun rindu pula dengan juadah berbuka yang dijual di bazar ramadan.


Antara juadah yang sentiasa menjadi kegemaran rakyat Malaysia ketika bulan puasa adalah Roti John. Ya! bukanlah susah pun kalau nak dapatkan Roti John kerana kebiasaannya banyak dijual di pasar malam. Tetapi, tidakkah anda teringin untuk mencuba sendiri resipi Roti John di rumah?


Mudah saja! ikut cara-cara di bawah :



Bahan-bahan
- 2 biji telur
- 1 sudu kecil serbuk kurma
- 1 sudu kecil serbuk kari
- 1 biji bawang besar dipotong dadu
- 1 ulas bawang putih
- Garam gula secukup rasa
- Daging/ayam cincang







Cara Masak inti Roti John
- Tumis bawang besar dan bawang  putih, masukkan daging, serbuk kari dan serbuk kurma, garam dan gula secukupnya. Biar daging masak dulu.
- Tutup api.
- Pukul telur. Masukkan dalam inti daging. Kacau bagi sebati.
- Sediakan roti secukupnya
- Potong dua bahagian roti jangan bagi putus.
- Sapu permukaan roti dengan planta dan letak atas kuali leper tadi.Buat sehingga habis semua roti
- Kemudian sapu sedikit minyak atas kuali leper, ambil satu senduk kecil inti tadi dan letak atas kuali leper.
- Ambil roti yang dibelah tadi telangkupkan atas inti, masak sekejap inti tu. Bila dah masak inti dan telur tu,  balikkan roti sekejap. Dah siap. Ulang buat untuk roti yang kedua lak.
-Kemudian bolehlah letak sos cili atau sos salad kegemaran anda


Siap untuk dimakan. Selain menjimatkan, kebersihan juga lebih terjamin! - CARI


Reply

Use magic Report

Post time 14-7-2017 06:21 PM From the mobile phone | Show all posts
Tambah hirisan daun bawang dalam telur baru peeeeerrrghhhh!
Reply

Use magic Report

Post time 15-7-2017 05:48 AM From the mobile phone | Show all posts
Perghhhh terliur pulak.. selalu beli kat kedai dpt telur yg nipis je
Reply

Use magic Report

Post time 15-7-2017 12:07 PM From the mobile phone | Show all posts
aku suka sandwic subway. boleh tukar2 inti
Reply

Use magic Report

Post time 15-7-2017 06:59 PM From the mobile phone | Show all posts
Kena cuba ni..
Reply

Use magic Report

Post time 15-7-2017 11:29 PM | Show all posts
Edited by sherry70 at 15-7-2017 11:44 PM

best roti john yg Ori d Taman Serasi, sekarang da pindah ke chomp chomp Serangoon..roti john zaman sekarang beza sangat2..dulu arwah bapak kerja d spore ,kalau masa cuti , bapak ajak Kita ber jln jln ke Botanic Garden lepas to singgah    Taman Serasi  mkn Roti John , masa to saya darjah 5 atau 6 .
Reply

Use magic Report

Post time 16-7-2017 08:19 AM | Show all posts
My fav ni nyamasss
Reply

Use magic Report

Post time 16-7-2017 08:19 AM | Show all posts
Kalo beli kat luar.. diaorg lokek ngan bahan.. tp kalo buat sendiri berbaloi kot
Reply

Use magic Report

Post time 17-7-2017 08:52 AM | Show all posts
Dapnyer
Reply

Use magic Report

Post time 18-7-2017 09:24 PM | Show all posts
aku suka sandwic subway. boleh tukar2 inti
Reply

Use magic Report

Post time 24-7-2017 04:13 PM | Show all posts
Tak boleh lupa roti john depan hotel sentral melaka. Beratur panjang.
Rotinya digoreng, rangup...sedap sgt.
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 09:58 AM | Show all posts
sedapnyaaaaa. nk try la nti
Reply

Use magic Report

Post time 19-9-2017 02:26 PM | Show all posts
boleh try buat utk sarapan ni..ketandusan idea dh menu sarapan..
Reply

Use magic Report

Post time 20-9-2017 11:40 PM | Show all posts
Last makan roti john waktu bulan puasa hari tu.
Reply

Use magic Report

Post time 21-9-2017 10:27 PM From the mobile phone | Show all posts
Mkn roti john dan murtabak bulan puasa je..
Bulan x puasa feel dia x datang..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.052421s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list