Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
256
View
10
Reply

Pelik! Resipi Sambal Biji Getah..

[Copy link]

Author: Cari-Faizal       Show all posts   Read mode

Author
Post time 6-12-2017 11:28 AM | Show all posts |Read mode
Bila cakap tentang biji getah, tentu teringat kita pada zaman kanak-kanak bermain dengannya. Tapi yang peliknya, biji getah boleh dimakan.

Makan biji getah? Tiada benda lain yang nak dimakan? Sebetulnya biji getah memang boleh dimakan.


Tetapi cara memakannya bukanlah seperti memakan kekacang. Biji getah harus diproses dahulu.

Biji Getah




Cepat cuba resepi pelik ni. Barulah rare kan?


Sambal Biji Getah (Kredit foto : Facebok @Berbagai Resepi Ada Di Sini)




Resepi Sambal Biji Getah / Sambal Rong


Nama lain bagi sambal biji getah ialah sambal rong.


Bahan-bahan

  • Cili padi
  • Biji getah
  • Garam



Cara-cara membuatnya

  • Kupas kulit getah yang keras untuk mengambil isi dalamnya.
  • Buang kulit ari. Nak mudah, keringkan dulu biji getah sehingga biji getah lekang dari isinya.
  • Tumbuk cili bersama sedikit garam sehingga lumat. Masukkan biji getah dan tumbuk lagi sehingga biji getah lumat.
  • Setelah lumat, tepekkan di dalam kuali leper atau tudung periuk.
  • Bakar di atas api yang perlahan sehingga masak.








Mudah kan? Jangan lupa untuk mencuba resepi rare ni. Tapi anda kena la mencari biji getah tu dulu. - CARI




Kredit sumber dari ibuberbicara.blogspot
Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2017 11:42 AM | Show all posts
x penah dgr.. sedap ke? kan dia kan bergetah2 gtu, even dh kering getah2 tu, x bhya ke nk mkn??
Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2017 12:12 PM | Show all posts
1st time dengar resepi ni.. mmg 3 bahan tu je ke?
Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2017 12:32 PM | Show all posts
masa kecik suka je mian masak-masak guna biji getah..
tak tau pulak boleh makan betul-betul
Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2017 12:40 PM | Show all posts
mak sedara aku dulu selalu buat

tapi x tau napa sekarang jarang dah

rasa pedas+kekacang sikit
Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2017 01:18 PM | Show all posts
biji getah ganti dengan biji cempedak boleh ke? biji cempedak pun sedap kalau makan camtu je
Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2017 02:09 PM | Show all posts
biarrrr betul ..bleh makan ker..
aku pun asal dr kpg..kat kpg aku byk kebun getah
org kpg dulu2 majoriti potong getah
xde pulak dengar atau ayah aku ckp biji getah boleh di makan
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 6-12-2017 02:22 PM From the mobile phone | Show all posts
EncikRhoma replied at 6-12-2017 01:18 PM
biji getah ganti dengan biji cempedak boleh ke? biji cempedak pun sedap kalau makan camtu je

Boleh kot. Lagi sedap kan?
Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2017 08:10 PM | Show all posts
aku masa mula2 duduk kampung..aku cukup takut ngn bijik benih getah... kalau makan bijik getah ni bertambah bergetah ke seseorang perempuan tersebut..yeeeeeeeha
Reply

Use magic Report

Post time 6-12-2017 09:06 PM | Show all posts
Wah...xpernah tau biji getah boley makan
Reply

Use magic Report

Post time 8-12-2017 10:46 PM | Show all posts
bolleh mkn ke?
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.058676s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list