Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
724
View
10
Reply

Berenang Bersama Ikan Di Umbul Ponggok, Indonesia

[Copy link]

Author: akubujang       Show all posts   Read mode

Author
Post time 23-8-2019 10:56 AM | Show all posts |Read mode
Selalu kalau bercakap tentang Indonesia, kita akan terkenang Jakarta, Bali atau Surabaya dan beberapa tempat lain yang memang menjadi tempat tumpuan pelancong.


Tetapi, tahukah anda penduduk Umbul Ponggok di Jawa Tengah Indonesia berjaya mengubah imej kampung mereka menjadi sebuah tempat tumpuan pelancong hanya dengan membaik pulih kolam di tengah kampung?


Hipster tak bergambar bawah air? Foto: Instagram




Penduduk kampung ini berpakat melabur beramai-ramai untuk mengubah kolam di tengah kampung mereka menjadi taman tema air, lengkap dengan gelungsur air dan pelbagai rekaan dalam air untuk bergambar. Memang lawa!


Kejayaan projek komuniti itu malah mengubah nasib penduduk kampung itu, memberikan peluang pekerjaan kepada mereka dan mendapat pujian Presiden Indonesia Joko Widodo.


  



Kolam itu seluas 20 meter kali 50 meter, sedalam 2.5 meter di beberapa tempat. Sumber airnya berasal daripada 80 buah mata air yang membawa air masuk ke situ selaju 800 liter sesaat, menjadikan airnya sentiasa bersih dan jernih.


  


Kolam itu dahulunya digunakan penduduk kampung untuk mandi dan membasuh kain sahaja.

Tetapi, pada 2006, Ketua Kampung Junaedi Mulyano mencadangkan mereka mengubahnya menjadi kawasan pelancongan. Selepas bertahun melakukan kajian, pada 2011, penduduk kampung melabur duit ke dalam sebuah syarikat ditubuhkan untuk menguruskan taman tema itu.

Air bersih, ikan banyak, kolam di tengah kampung. Foto: Instagram




Penduduk kampung bergotong royong membersihkan kolam itu daripada lumut, menternak ikan dan memastikan kawasan sekitar bebas sampah untuk menarik pelancong. Hasilnya adalah sebuah taman tema yang kini viral di Indonesia.


  



Kalau buat di Malaysia, agak-agaknya kawasan mana yang ada potensi begini? Menarik kan? - CARI

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 12:09 PM | Show all posts
Usaha mereka harus diberi pujian sebab penduduk setempat rajin bersatu membangunkan kawasan mereka untuk jadi kawasa pelancungan tampa tunggu pihak kerajaan mulakan.  Hasilnya bagi manafaat dan pendapatan untuk penduduk setempat juga.  Jarang nak jumpa usaha begini dinegara kita.
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 01:16 PM From the mobile phone | Show all posts
Selalu teringin nak pakai helmet dalam air tu pastu jalan kat dasar laut tengok sea creatures depan2. Tapi i takut ikan josss.. So bila tengok dia jalan kat dalam kolam tu rasa mcm teringin sangat nak pegi
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 03:31 PM | Show all posts
mesia byak kolam ikan
blh lah berenang ngan keli...
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 03:35 PM From the mobile phone | Show all posts
dlm kolam tue dh mcm rupa dlm laut.. cantik.. bgus pnduduk kg.. brgotong royong
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 04:56 PM From the mobile phone | Show all posts
Cam seronok jah jalan2 kat dalam air gitu..

Kreatif betul
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 05:09 PM | Show all posts
bagus penduudk kampung tu semua bersatu hati
sama2 menjaga sama2 melabur duit ..pastu untung
pun sama rata.teringin jg nak cuba kalau dpt pg tmpt
tu nnt.
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 09:16 PM From the mobile phone | Show all posts
Bagusnyaaa
Reply

Use magic Report

Post time 24-8-2019 08:58 PM | Show all posts
bolehlah meols start cari tiket gi jawa tengah ni
Reply

Use magic Report

Post time 24-8-2019 09:34 PM From the mobile phone | Show all posts
Menariknya. Nampak bersih dan terjaga
Reply

Use magic Report

Post time 25-8-2019 12:34 PM | Show all posts
kena selam dlm air lah ek klu nk bergambo?
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.114061s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list