Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
12Next
Return to list New
1137
View
24
Reply

Pasti Terliur, Ini Resipi Daging Bakar Danok Yang Perlu Anda Cuba!

[Copy link]

Author: bawangkecik       Show all posts   Read mode

Author
Post time 19-11-2019 11:21 AM | Show all posts |Read mode
Jika anda pernah ke Danok, Thailand pasti anda pernah menjamah daging bakar yang sungguh sedap. Kiranya kalau dah cuba pasti teringat-ingat setelah pulang ke Malaysia.

Tapi kalau mengidam takkan nak pergi Danok setiap kali kan? Sudahlah mahal perjalanan ke negara Gajah Putih tersebut. Namun, kini tak perlu risau lagi kerana saudari Diaz Yushazlina telah bermurah hati berkongsi resepi daging bakar Danok yang perlu anda cuba. Pasti akan membuka selera anda!


Cara dan bahan untuk perapan daging





Untuk perapan daging, mula mula potong nipis daging dalam ukuran 2 atau 3 cm. Kemudian perap daging tersebut dengan 1 sudu sos ikan, 2 sudu sos tiram. Kemudian, masukkan 2 atau 3 sudu gula perang, sekeping gula melaka, 1 sudu lada hitam, sedikit minyak, sedikit serbuk cukup rasa dalam 1 atau 2 sudu.



Sos Daging Bakar




Untuk sos pula,

1.  Sediakan akar daun ketumbar

2.  Daun ketumbar

3. 1 sudu beras yang sudah disagai dan ditumbuk terlebih dahulu,

4. 1-2 ulas bawang putih

5. 1-2 sudu sos ikan ikut tekak masing-masing

6. 2 biji limau nipis diperah

7. 1 sudu gula perang

8.  1/2 keping gula melaka yang ditumbuk hancur sedikit

9. Serbuk cili

10. 1 sudu kecil sos cili, 1 sudu kecil sos tiram dan 1 biji bawang besar dipotong nipis.



Untuk menyediakannya, tumbuk akar daun ketumbar dan daun ketumbar sehingga lumat, kemudian masukkan sos ikan, gula perang, gula melaka, beras yang disagai tadi, serta perahan limau nipis.



Setelah sebati, tambah sos cili, sos tiram untuk pekatkan sos , kemudian masukkan daun ketumbar yang dipotong. Serbuk cili ditambah ikut kesesuaian tekak,  kemudian tambah bawang besar yang dipotong nipis. Jika tawar, boleh tambah garam sedikit.



Bakar daging perapan







Daging yang diperap pada awal tadi kemudian dibakar dalam pemanggan ajaib dalam masa hingga 20 ke 30 minit. Untuk hasil yang terbaik, daging perlulah diperap semalaman dan dicampur dengan sedikit hirisan halia. Bakar bersalam hirisan halia tersebut untuk mendapatkan daging yang lebih lembut. Dinasihatkan juga untuk memasak dengan api yang perlahan.



Selamat mencuba! - CARI


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2019 11:35 AM From the mobile phone | Show all posts
Patut la member rajin pgi Danok dulu2..sdp rupanya daging kat sana..dgr kata ayam golek pn sdp jgk kat sana..mcm2 rasa murah plk tu.rambang mata nk memilihh..
Btw blh try resepi nti ry hj nti..
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2019 11:36 AM From the mobile phone | Show all posts
Sedapnya..
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2019 12:11 PM | Show all posts
terliur sudahhh
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2019 12:21 PM From the mobile phone | Show all posts
Ini yang dipanggil harimau menangis tu ke? Sedapnyeee
Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2019 09:12 AM | Show all posts
sedapnyaaa tp kt rumah iols saje yg makan daging hmmm
Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2019 11:55 AM | Show all posts
amik resipi ye.. nnti nak try~ terima kasih
Reply

Use magic Report

Post time 21-11-2019 10:40 AM | Show all posts
sedap ni. pernah mkn kat kedai.
sos cicah dia tu yg buat lagi sedap.
kena pulak daging lembut. mmg ngam la

nak try resepi ni.
Reply

Use magic Report

Post time 21-11-2019 04:31 PM | Show all posts
sedapnya
Reply

Use magic Report

Post time 23-11-2019 05:22 PM | Show all posts
www.thecuci.com

Terima Kasih kongsi resepi ini, sesuai untuk orang yang tengah diet
Reply

Use magic Report

Post time 5-12-2019 07:28 PM | Show all posts

buy Instagram Story Views

As far as how rapidly your new supporters will be conveyed,well in the event that you need to set your Instagram on autopilot and watch itgain devotees without raising a finger, at that point buy Instagram Story Views  SK Followers Pro isexactly what you're searching for. This "supercharged" administrationhas been demonstrated to get results. First of all, we works constantly foryou. Its frameworks run for 24 hours per day, each day of the week.. Moreover,we are verified with the most modern encryptions and conventions. That impliesyou don't have anything to fear with regards to securing your data.

Reply

Use magic Report

Post time 9-12-2019 11:06 AM From the mobile phone | Show all posts
Sos dh pernah buat lebih kuranglah mcm sos dagin danok tu. Cumanya daging dia guna tu x sama. Kena yg ada lemak2 jugak baru sedap.
Reply

Use magic Report

Post time 9-12-2019 11:07 AM From the mobile phone | Show all posts
Boomibulat replied at 19-11-2019 11:35 AM
Patut la member rajin pgi Danok dulu2..sdp rupanya daging kat sana..dgr kata ayam golek pn sdp jgk k ...

X murah mana pon sbb currency kita teruk.
Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2019 11:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Tenkiu resepi..  
Reply

Use magic Report

Post time 16-12-2019 03:58 PM | Show all posts
The most effective method to best wear it: [size=13.3333px]clink here[size=13.3333px] "Thispattern appears to be a lot fresher in [the] mid-blue to pale shadingrange," Lovell says. "Dim denim doesn't cut it similarly." Andgo with an announcement shoe with a trimmed gasp. "Regardless of whetherit's an announcement square heel, a nouveau men's work of art or the basicmid-calf boot, they all look totally present with an edited gasp or jean,"Godfrey says.

Reply

Use magic Report

Post time 16-12-2019 06:11 PM | Show all posts
daging bakar kat Rara pun sedap juga,cicah air asam
Reply

Use magic Report

Post time 17-12-2019 01:34 PM | Show all posts
Point we see the best method to Nice structure your web site page.

Restaurants Near Me
Reply

Use magic Report

Post time 27-12-2019 08:45 AM | Show all posts
Memang terliur.. Saya suka daging well done macam ni..
Cicah air asam, fuhhh mengancam..
Reply

Use magic Report

Post time 3-1-2020 06:25 PM | Show all posts
Boomibulat replied at 19-11-2019 11:35 AM
Patut la member rajin pgi Danok dulu2..sdp rupanya daging kat sana..dgr kata ayam golek pn sdp jgk k ...

necessityat such astonishing rates. These are the week after week Ufone 3G/4G bundles.Ufone internet packages locate the best one as per your necessities. You can legitimately buy in it onyour number straightforwardly from Ufone Website. Following are the distinctiveweek by week net pkgs offered by Ufone. The enactment codes and charges aregiven in the accompanying table
Reply

Use magic Report

Post time 3-1-2020 06:30 PM | Show all posts
ufoneinternet replied at 3-1-2020 06:25 PM
necessityat such astonishing rates. These are the week after week Ufone 3G/4G bundles.Ufone intern ...

ok i use ufoneinternet  
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.107263s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list