Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis

Fenomena Unik! Cacing Bercahaya Menghiasi Pasir Pantai La Rocque Harbour

17-3-2017 03:37 PM|Oleh: Maly Rosli | Dilihat: 2119| Komen: 20

Kalau sebut mengenai gua, anda ingat lagi tak gua epik Waitomo di daerah Waikato, New Zealand? Ala, gua yang terang bagaikan disimbahi cahaya kerlipan bintang di langit tu. Ya, gua di mana cahayanya disebabkan cacing bercahaya Arachnocampa Luminosi yang menghasilkan cahaya kebiruan.


Foto: www.waitomo.com

Memetik The Guardian, pantai La Rocque Harbour di Jersey, UK, juga mengalami fenomena sama pada waktu malam terutama saat bulan segan silu nak muncul, pada waktu itulah pantai tersebut kelihatan seperti lautan bintang di langit. Sangat mengasyikkan pemandangannya.

Hampir sama seperti fenomena unik di Gua Waitomo, fenomena di pantai La Rocque Harbour disebabkan cacing dari spesies Caulleriella bioculata yang tersebar di seluruh pantai itu.


Foto: The Guardian/visitjersey.com

Cacing itu menyimpan pigmen cahaya di dalam tubuhnya sama seperti kunang-kunang, dan ia biasa ditemui sepanjang tahun di Jersey.

Apa yang menarik, pengunjung bagaikan sedang mencerap bintang tetapi bukan di langit, sebaliknya 'bintang-bintang' itu berada di dalam air dan persisiran pantai.

Cahaya yang dihasilkan adalah tindak balas kimia dalam tubuh mereka dan akan bercahaya sekitar 20 saat sebelum malap untuk dicaj semula cahayanya. Menurut Jersey Walk Adventures, cacing dari spesies Anaitides maculata yang juga bercahaya turut boleh ditemui di pantai itu.


Foto: Carian Internet

Bagaimana menurut anda, teringin nikmati sendiri pengalaman indah seperti berada di awang-awangan ruang angkasa? - CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
1
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
1
Komen: 20
Komen

Previous : Mengagumkan, Industri Replika Makanan Di Jepun Ibarat Juadah Sebenar Yang Menggiurkan

Next       : Rasai Sensasi Hanyut Ke Pulau, Cuba Tidur Dalam Hotel Terapung Di Jepun

Komen Terbaru

Quote Wimamp05 5-5-2017 10:34 PM

Lain-lain Komen

Quote kuzaime 17-3-2017 04:12 PM
Subhanallah..cantiknya view..
Tp sbb dah tau tu sbb dr cacing, msti terjengket2 aje tgk dr jauh sbb geli..
Quote prettyuglybabe 17-3-2017 04:20 PM
cam mana muka cacing tu kalau dekat-dekat?
Quote myakayina 17-3-2017 04:40 PM
Edited by myakayina at 17-3-2017 04:42 PM
prettyuglybabe replied at 17-3-2017 04:20 PM
cam mana muka cacing tu kalau dekat-dekat?

ni haa..
   
Quote Artemesiaa 17-3-2017 05:18 PM
Wah unik kat pantai pulak duduknya
Quote cik-jaja 17-3-2017 05:53 PM
cantiknya ya Allah..bila nak rasa ni
Quote siskepoh 17-3-2017 05:57 PM
sis tak berani pergi. geli geleman dengan cacing
Quote prettyuglybabe 17-3-2017 06:07 PM

waaaa... comel je
Quote oppol 17-3-2017 08:57 PM
View T pool
Quote hdon 17-3-2017 10:53 PM
Aiol geli dgn cacing
Quote WhiskeyScotch 18-3-2017 02:16 AM
Dalam gambar memang cantik.
Quote DeeHanania 18-3-2017 10:34 AM
Memang cantik,
Tp geli pd cacing
Quote orgsepang 18-3-2017 08:42 PM
myakayina replied at 17-3-2017 04:40 PM
ni haa..

Cantik tapi sebab ianya cacing maka tak teringin nak sentuh  
Quote Leo_Gurlz 19-3-2017 12:01 AM
Uniknyaaa fenomena. Tapi dripada cacing geli pulakkk
Quote princessjay 19-3-2017 10:48 PM
Subhanallah,cantiknye..  dlm gmbar nmpk sgt cantik,klu tgk dekat2 mcm mne agknye..cacing..cm geli jer
Quote KyraKnightley 20-3-2017 10:04 PM
Cantiknya!
Quote seven11234 30-3-2017 08:47 AM
Adidas NMD

Nike Air Max

Running Shoes

StarBoots

Michael Kors

Yeezy

Asics

Coach

Timberland

Oakley

Jordan
Quote jdmall 13-4-2017 12:39 AM
Wow..Minat!!
Quote notsospecial007 5-5-2017 04:54 PM
santekkkkk
Quote lindarafee 5-5-2017 04:58 PM
eeee geli. cacing ke

Lihat semua komen(20)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.055121s Gzip On
To Top