Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis

Tauhu Sumbat Berdaging, Pasti Tak Puas Dimakan!

20-4-2017 03:16 PM|Oleh: Maly Rosli | Dilihat: 5593| Komen: 23

Wah, sedapnya petang-petang dapat minum teh bersama tauhu sumbat berdaging. Lagi sedap kalau dapat makan di luar rumah sambil menikmati angin sepoi-sepoi bahasa.

Boleh dihidang bersama sos cili, sambal kicap atau 'diratah' begitu sahaja. Memang sedap! Tak susah mana pun nak buat tauhu sumbat berdaging ni, cuma mungkin penyediaannya nampak agak leceh. Tapi mana ada perkara di dunia ni yang semuanya mudah saja kan?




Jom tengok cara membuatnya!


Bahan-bahan:
6 biji tauhu dibelah dua (segi tiga)
1 keping daging lembu/ayam kisar Ramly
1 biji bawang besar ditumbuk
3 ulas bawang putih ditumbuk
1 sudu kecil sos tiram
Sedikit daun sup (ikut cita rasa)
1/2 sudu serbuk lada hitam (ikut cita rasa)
2 biji telur
Garam 
Gula 
Perasa


Cara Menyediakan Intinya:
1. Keluarkan sebahagian isi tauhu. Asingkan. (Nak goreng dahulu tauhunya sebelum dibelah dua pun boleh)
2. Lenyekkan isi tauhu yang dikeluarkan tadi.


3. Tumis bawang besar dan bawang Putih, masukkan daging atau ayam cincang dan tauhu hancur.
4. Apabila daging sudah masak, masukkan sos tiram dan kacau rata.
4. Masukkan lada hitam, garam, gula dan perasa secukup rasa.


5. Masukkan daun sup dan kacau rata.


Cara Menyediakan Tauhu Sumbat:
1. Sumbat inti ke dalam tauhu.


2. Celup tauhu ke dalam telur dan goreng.


3. Siap dihidang!


Jangan risau jika ada lebihan inti kerana ia boleh disimpan di dalam peti ais dan dijadikan inti pai. Selamat menjamu selera! - CARI


Kredit resipi: Blog Yana Yassin

Apa Reaksi Anda...

Bagus
1
Marah
0
Terkejut
1
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
1
Komen: 23
Komen

Previous : Kerabu Seafood Ala Thailand, Kena Cuba Resipi Viral Ni!

Next       : Dihidang Sejuk-sejuk, Enaknya Kuah Kastad Dengan Buah-buahan!

Komen Terbaru

Quote WhiskeyScotch 30-5-2017 03:47 PM
Laparrrr!!!

Lain-lain Komen

Quote nuhamo 20-4-2017 03:40 PM
tq. lama cri resepi ni. ni yg mak hanis zalikha jual tu kan
Quote cm_matjawasp 20-4-2017 04:25 PM
Dah try berminyak sangat
Quote Athrun.Zalaa 20-4-2017 05:03 PM
Skrg ni trend tauhu sumbat ke?
Tauhu sumbat kentang la...
Sumbat daging la...
Quote siskepoh 20-4-2017 05:41 PM
sedap wei.. tp xrjin la ikot rsepi. rajin mmbeli sajorkk
Quote Mary_jane 20-4-2017 07:25 PM
Nampak sedap tapi i tak berapa sangat makan tauhu.
Quote mirandanicky1 20-4-2017 09:31 PM
Sedappppnya mesti try ni
Quote nisako 21-4-2017 08:47 AM
sedapnyeee... terliur tgk
Quote cmf_premierleag 21-4-2017 10:03 AM
nuhamo replied at 20-4-2017 03:40 PM
tq. lama cri resepi ni. ni yg mak hanis zalikha jual tu kan

tak sama lah
yg mak dia jual tu guna tahu taupok + sumbat kentang
ni resipi ni guna tahu putih + sumbat daging
Quote cheergirlz 21-4-2017 01:19 PM
x pnh cuba lg klu y daging..sdap ker..
Quote exclusive_vvip 22-4-2017 09:15 PM
sedapnyer...tringin nak try..bahan2 dlm resipi ada kat umah ni..masalahnya,cuma anak lesung je takde,xleh nak tumbuk bawang...kiv dulu laaaa....
Quote aku_best 22-4-2017 10:48 PM
Baru je beli tauhu ni...10 biji rm12 ...tq tt keran kongsi resepi..lps ni nak cuba jugak...tt resepi kuah sos ada tak?
Quote iry26 24-4-2017 01:58 AM
wow boleh try ni
Quote effamie 25-4-2017 05:56 PM
Sape Tahu resepi tauhu begedil mak keknis tu..Silalah share yer..
Quote ItisDD 26-4-2017 09:45 AM
Wah boleh cuba ni....

Sedap nmpknya... Ptg ni blk keje blh wat resepi ni..
Quote apiang 27-4-2017 03:23 PM
alaaa..resipi sos nyaaa...
Quote lnakass 29-4-2017 03:42 PM
Menarik resepi ni.
Quote jointhecurse 30-4-2017 10:09 AM
cm sedap!
Quote BuNSSS 5-5-2017 09:56 PM
Nmpk sedappp
Quote marla69 5-5-2017 10:05 PM
Tq idea resipi.. nanti nak cuba.time puasa laku keras ni

Lihat semua komen(23)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.055393s Gzip On
To Top