Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis

Tradisi Unik Di India, Pertempuran Kek Najis Lembu Yang Epik!

20-4-2017 05:36 PM|Oleh: Maly Rosli | Dilihat: 2374| Komen: 24

Setiap tahun, penduduk di perkampungan Kairuppala, India, akan mengadakan satu acara pertempuran epik menggunakan 'kek najis lembu' sebagai senjata yang sering berakhir dengan kecederaan.

Acara tradisi itu merupakan adat kepercayaan nenek moyang mereka yang dipercayai memberi mereka kesihatan baik serta kesejahteraan hidup.



Menurut legenda, Tuhan Veerabhadra Swamy iaitu satu bentuk menakutkan Dewa Hindu Siva dan Dewi Bhadrakhali jatuh cinta, lalu memutuskan mahu berkahwin.

Dengan niat untuk bergurau, Veerabhadra Swamy mengisytiharkan dia tidak mahu berkahwin dan perkara itu mengundang kemarahan Bhadrakhali dan pengikutnya.

Untuk 'mengajar' Veerabhadra Swamy yang disifatkan penipu itu, mereka memukulnya menggunakan kepingan najis lembu, maka terjadilah perang najis lembu di antara dua pihak berkenaan.



Bagaimanapun pertempuran itu berakhir dengan kata sepakat dan berlangsunglah pernikahan yang ditunggu-tunggu.

Dari situlah penduduk Kairuppala meneruskan adat untuk meraikan ikatan pernikahan tersebut dengan menghidupkan kembali pertempuran mitos menggunakan senjata sama.

Beribu-ribu peserta diagihkan kepada dua bahagian mewakili Veerabhadra Swamy dan Bhadrakhali dengan lambakan najis lembu kering di antara mereka.

Pertempuran itu berlangsung selama lebih kurang setengah jam dan mereka akan bertempur 'tanpa belas kasihan'!


Foto: Caters News

Tahun ini sahaja, lebih kurang 50 peserta cedera dalam pertempuran itu. Bagaimanapun, pertempuran itu sering diakhiri dengan penamat yang menggembirakan.

Rasa-rasa, ada tak yang tertelan serpihan najis tu? - CARI




Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
2
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
Komen: 24
Komen

Previous : 7 Lokasi Mempesonakan, Kenapa Jarang Dikunjungi Pelancong?

Next       : 12 Kota Skyline Terbaik Di Dunia, Cuba Teka Kuala Lumpur Nombor Berapa?

Komen Terbaru

Quote Wimamp05 5-5-2017 10:42 PM

Lain-lain Komen

Quote siskepoh 20-4-2017 05:43 PM
bapak geliii. pelik2. dok menguap tersumbat plak taik lembu.kahkah
Quote Dalcott 20-4-2017 05:45 PM
erkk hahahaha mcm ni pun boleh
Quote umbut 20-4-2017 07:29 PM
Bau taik. Bau peluh. Bau badan. Bau ketiak. Pengsan
Quote iwan007 20-4-2017 07:43 PM
taik lembu itu suci.. rumput jer pun yg dah diproses.
kalau taik org lg pengsan makan mcm2.
Quote CiliPadiSedap 20-4-2017 08:33 PM
lembu tak boleh sembelih tp najis lembu buat main. bodoh ke cerdik?
Quote mirandanicky1 20-4-2017 09:10 PM
Sukahatilah budaya masing2 asalkan bahagia tk kacau org pun kan
Quote hdon 20-4-2017 11:58 PM
First time baca pasal pertarungan najis lembu ni
Quote Victorioussss 21-4-2017 12:37 AM
Mujur kat sini baling kelapa je. Kalau taik lembu, aku rasa mau piau bau bile lalu kat mrr2 hahaha
Quote cheergirlz 21-4-2017 09:34 AM
epik katenyer....hihihihihihihi..macam2...
Quote kucen_miang 21-4-2017 09:50 AM
dah kau sembah menatang tu, taik dia kau buat main pulak.
Quote miemiecha 21-4-2017 11:33 AM
hahaha aduhaiii india plak dahhh
Quote nisako 21-4-2017 01:29 PM
ape ni??? geli le
Quote WhiskeyScotch 21-4-2017 04:05 PM
Tahi suci?
Quote ffbeauties 22-4-2017 10:27 PM
Euwwww
Quote Leo_Gurlz 23-4-2017 02:43 PM
OMG jijikkknyaaa. tahi boleh buat main
Quote fly_in_d_sky 24-4-2017 07:53 AM
ni mandi kena pakai dettol sebotol ... betapa banyaknya bakteria ...
Quote Dalcott 25-4-2017 12:57 PM
asalkan boleh jer diorg ni
Quote nora_balqis 25-4-2017 01:09 PM
geli tengok. bakteria banyak tue
Quote men_cari 25-4-2017 01:50 PM
jijik siot

Lihat semua komen(24)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.056557s Gzip On
To Top