Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis

Dihidang Sejuk-sejuk, Enaknya Kuah Kastad Dengan Buah-buahan!

21-4-2017 05:53 PM|Oleh: Adib Za | Dilihat: 2501| Komen: 16


Antara pencuci mulut yang sangat enak dan dalam masa sama boleh menghilangkan dahaga tekak ialah puding berkuah. Nyum, menyebutnya sahaja boleh membuatkan kita terbayang kelazatannya. 

Campuran susu, kastad dan buahan segar menjadikan ia satu menu yang sesuai dihidangkan terutamanya tetamu yang bertandang. Namun, jika ingin nikmatinya sendiri, lagi best!

Tak susah, hanya campur bahan berikut dan boleh dinikmati segera. Pasti sudah tak sabar kan, semak resipi berikut: 

Foto: Carian internet

Bahan-bahan:

1/2 cawan tepung kastard 
1 tin susu cair
1 cawan susu segar
1 cawan gula 
Esen vanilla
Buah-buahan (strawberry, anggur merah, anggur hijau dll - ikut citarasa)
Sumi Jelly
Koktel dalam tin

Cara-cara memasaknya:

1. Campurkan susu cair dan gula dalam periuk. Tepung kastad dibancuh dengan 2 cawan air (anggaran) agar tidak berketul ketul. 

2. Kemudian masak atas api sehingga kuah menjadi likat. Campurkan susu segar dan esen vanilla.

3. Apabila kuah likat, bermakna tepung kastad tadi dah cukup masak.
 
4. Matikan api dan sejukkan kuah tadi. Buahan, sumi, koktel dimasukkan ke dalam bekas. 

5. Kemudian curah kuah yang telah sejuk tadi ke dalam bekas berisi buahan tersebut. Sedia untuk dimakan. Sedap dimakan ketika sejuk.- CARI

Kredit resipi: FB Resepi Viral

Apa Reaksi Anda...

Bagus
3
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
1
Bosan
0
Komen: 16
Komen

Previous : Tauhu Sumbat Berdaging, Pasti Tak Puas Dimakan!

Next       : Susah Nak Move On Asyik Teringat Je, Cubalah Resipi Teh Hijau Thai Ini

Komen Terbaru

Quote bellxx 9-5-2017 01:26 PM
  

Lain-lain Komen

Quote siskepoh 21-4-2017 06:00 PM
enaknya uolss
Quote DeeHanania 21-4-2017 07:41 PM
Udah smesti yer, sedap!!!
Quote bungalayu549 22-4-2017 05:56 PM
Sedapppp mkn cuaca panas2
Quote beautifulliar 23-4-2017 10:02 AM
Sedapnya penah mkn bibik bos buat.hntar kt opis.
Quote rosasen 23-4-2017 10:37 AM
sedapnya...tp tgh diet..kurangkan manis..huhu
Quote minahsenget 23-4-2017 12:07 PM
Ptg ni nak buatlah
Quote iry26 24-4-2017 01:58 AM
sedapnyaa
Quote cheergirlz 24-4-2017 11:42 AM
baru buat semalam...bwa g berkelah..tp kurgkn ckit manis..sesuai dessert mcm nie...
Quote alieyrina 24-4-2017 07:46 PM
Dulu rajinla buat..tp gaya aku masak tu gaya org yg x reti masaklah ok..cuba ampa tips skit cmna nk bancuh kastad tu..aku ritu buat mcm tiba2 jadi likat sangat..
Quote akumak 25-4-2017 12:20 PM
perghhh meriahnya buah2 an...
Quote UsuFie 26-4-2017 10:02 AM
alieyrina replied at 24-4-2017 07:46 PM
Dulu rajinla buat..tp gaya aku masak tu gaya org yg x reti masaklah ok..cuba ampa tips skit cmna nk  ...


kalau usu buat..usu guna sikit jer tepung custard tu.. usu tak suka pekat likat sgt..
usu guna 2 sudu custard jer..cair2..

Quote nisako 27-4-2017 10:01 AM
wow sedapnyeeeeeeee
Quote AppleJack 4-5-2017 03:41 PM
sumi jelly..aku ingat aku je panggil dengan nama tu...boleh try
Quote rayhan 9-5-2017 01:15 PM
lama tak buat
Quote bellxx 9-5-2017 01:25 PM
nak buatlahhh harinii
Quote bellxx 9-5-2017 01:26 PM
  

Lihat semua komen(16)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.064231s Gzip On
To Top