Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis

Buat Sendiri Tomyam Kelapa Muda, Memang Rare Sangat!

18-5-2017 01:23 PM|Oleh: Adib Za | Dilihat: 2473| Komen: 13


Pelbagai jenis tomyam yang dijual di pasaran, dan yang paling sukar untuk didapati ialah tomyam kelapa muda, betul?

Ia menggunakan air kelapa muda dan juga kadang kala jika bernasib baik, isi kelapa turut dimasukkan ke dalam tomyam tersebut. Rasanya? 

Dikatakan memang sangat enak, gabungan rasa manis semula jadi air kelapa itu menjadikan kuah tomyam semakin umph! Jangan risau kerana ia tidak terlalu sukar, cuma tukarkan air biasa dengan air kelapa sebagai kuah tomyam.

Jom cuba! Pasti tak cukup semangkuk!

Foto: Carian internet
Bahan-bahan:

8 ekor udang - saiz besar
2 sudu besar pes tomyam Madam Pum
1.5 liter air (boleh juga guna sebiji air kelapa dalam 700ml dan 300 air biasa)
3 inci lengkuas - diketuk
2 batang serai - dititik
4 helai daun limau purut
10 biji cili api merah
3 inci lobak merah - dipotong halus
1 biji bwg besar sedang - potong bulat
3 sb santan 
5 sb perahan air limau
garam

sayur lain (optional) 
2 batang saleri 
beberapa helai daun ketumbar 
3 sudu makan sos ikan 
beberapa biji tomato 
cendawan, kobis bunga dsb


Cara-caranya:
 
1. Potong bahagian atas kelapa muda, kemudian keluarkan isi dan asingkan isi dan air kelapa muda. Ketepikan.

2. Bersihkan udang, buang kulit & kepala. Di Dalam periuk, masuk air dan air kelapa, pes tomyam madam Pum, kulit & kepala udang. Reneh selama 1/2 jam.

3. Keluarkan kulit & kepala udang, mesin hingga halus dgn 300ml air. Masukkan semula dalam periuk tadi & biar mendidih.

4. Masukkan lengkuas, serai,daun limau purut, saleri, sos ikan, cili api & sayur-sayuran. Reneh selama 10 minit.

5. Masukkan perahan air limau,garam & gula. Adjust ikut selera, kemudian masukkan santan dan kacau rata.

6. Akhir sekali masukkan udang dan tutup api. Bila nak makan taburkan dgn daun ketumbar. - CARI 


Kredit Resipi: FB Noor Farida Berahim

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
1
Bosan
0
Komen: 13
Komen

Previous : Aiskrim Prun Vanila Berkrim, Sunsweet Menggandakan Keenakan!

Next       : Ayam Percik Kelantan Menu Perfect Untuk Berbuka Puasa Nanti

Komen Terbaru

Quote skinsandstars 24-5-2017 12:01 PM
tak pernah rasa tapi nampak sangat sedap.

Lain-lain Komen

Quote tayam 18-5-2017 01:52 PM
mmg sedap tomyam kelapa ni
Quote cik-jaja 18-5-2017 05:59 PM
arghhh sedapnya nengokkk
Quote febreze 18-5-2017 08:55 PM
sedap nye..udang besor2
Quote Minyakyuyi 18-5-2017 09:48 PM
sedapnya....tom yam ni mmg my fav...dgn nasi 0 pn jd lah
Quote nisako 19-5-2017 09:05 AM
dapppppppppppppnyeeeeeeee
Quote sya_sugar_sugar 19-5-2017 01:31 PM
Huhu... kalo isi kelapa tebal sedap weiii
Quote amyza82 19-5-2017 01:38 PM
Sedapnye... Dahlh tgh lapo ni
Quote Felycya 19-5-2017 01:52 PM
Mmg sedap gile ni...

Ketagih makan...
Quote faztee 19-5-2017 02:48 PM
feveret tomym n klp tu
Quote sonya21 19-5-2017 07:00 PM
sedapnya tom yam ni
Quote Ipo 19-5-2017 07:05 PM
saya tak suka
dah cuba kat pantai cahaya bulan

Quote bungaavee15 20-5-2017 08:36 PM
Mcm sedap je tomyam ni
Quote skinsandstars 24-5-2017 12:01 PM
tak pernah rasa tapi nampak sangat sedap.

Lihat semua komen(13)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.047059s Gzip On
To Top