Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis

Campak-Campak Bahan Dah Siap, Senangnya Nak Masak Ayam Cili Kering Ala Cina Muslim

7-6-2017 12:09 PM|Oleh: Myra Rozi | Dilihat: 4398| Komen: 23

Jika berkunjung ke restoran Cina Muslim, kebiasaannya antara menu istimewa yang wajib dicuba adalah hidangan Ayam Masak Cili Kering.

Lauk yang satu ini memang lain daripada masakan biasa kerana rasanya yang masam, manis dan pedas.  Memang sesuai sangat dijadikan hidangan untuk berbuka puasa. Mesti terangkat!

Tapi mesti ada yang tertanya-tanya bagaimana agaknya cara nak memasaknya sendiri di rumah kan? Bolehlah tunjuk hebat memasak di depan keluarga nanti. Nah, kami kongsikan resipi Ayam Cili Kering stail Cina Muslim paling simple buat anda.

Foto: rasa.my
Bahan-Bahan:
Bawang merah - mayang dan potong besar (2 versi)
Bawang putih - mayang
Lada besar 1 biji - mayang
Cili padi 3 biji - mayang
Cili kering 10 tangkai - potong kecik kecik
Daun kari
Sos cili, sos tomato dan sos tiram
Paste asam jawa
Tepung gandum
Telur

Cara-cara
1) Ayam dipotong kecil atau besar terpulang kepada citarasa masing-masing. Basuh ayam dengan air garam, celup dalam telur dan tepung. Goreng.


2) Tumis cili kering dan daun kari sampai garing.

3) Masukkan bawang merah, bawang putih, cili padi dan lada besar.

4) Letak semua sos tadi secukupnya mengikut kuantiti ayam dan masukkan sedikit air.

5) Biar sedikit pekat. Masukkan pes asam jawa dan gula serta garam secukup rasa.

6) Masukkan ayam goreng tepung tadi dan gaul hingga sebati. Siap! 
Siapa kata susah nak buat resipi ini? Terbukti memang senang. Jom cuba! -CARI

Kredit resipi: Fatin Pauzi

Apa Reaksi Anda...

Bagus
2
Marah
0
Terkejut
1
Sedih
0
Lawak
1
Bosan
0
Komen: 23
Komen

Previous : Walaweh! Ayam Peri-peri Ala Nando's Buat Di Dapur Sahaja, Hasil Yang Sama Lazat!

Next       : Segarnya! Air Keladi Bazar Ramadan Versi Homemade

Komen Terbaru

Quote Ipo 15-6-2017 02:43 PM
alaaa...yang ni pun sedap
mana satu nak masak ni..
sup ke ayam goreng ni
pernah makan kat restoran Mohd Chan Muslim tu..sedap

Lain-lain Komen

Quote zawara 7-6-2017 12:22 PM
baru je masak ni buat juadah berbuka haritu.. sdp sgt...
Quote estrelle 7-6-2017 12:36 PM
Ok nak try!
Quote chinta89 7-6-2017 12:42 PM
wahhhhhhhhh best nya
Quote Lorra2411 7-6-2017 12:59 PM
zawara replied at 7-6-2017 12:22 PM
baru je masak ni buat juadah berbuka haritu.. sdp sgt...

resepi dia sama jugak ke?
Quote cheergirlz 7-6-2017 01:12 PM
aah..snang..bole try nie...
Quote myakayina 7-6-2017 01:21 PM
mmg yelah, main campak2 je..  boleh la try..dah kekeringan idea nak masak apa..
Quote deekhan 7-6-2017 01:34 PM
boleh try nihhh
Quote mirandanicky1 7-6-2017 01:48 PM
Okay nk try buka posa hr ni
Quote -electrifying- 7-6-2017 01:52 PM
ini betul mmg sng dan campak2 je
Quote de_ikea 7-6-2017 03:19 PM
Letak sikit minyak bijan. Terus hawliaw
Quote zawara 7-6-2017 03:26 PM
Lorra2411 replied at 7-6-2017 12:59 PM
resepi dia sama jugak ke?

yep sama je.. sedapppp
Quote cik-jaja 7-6-2017 04:28 PM
sedapnya..nak2 kalau ditambah biji gajus
Quote WhiskeyScotch 7-6-2017 04:35 PM
Adoyyyy lapar la pula!!!
Quote faztee 8-6-2017 07:58 AM
pedas sangat ke dak tu..
Quote Lorra2411 8-6-2017 08:24 AM

yeke, ok ok thank you... tak sabar nak cuba masak...
Quote Ayda89 8-6-2017 01:37 PM
Adududududu terliuqq
Quote Mnahwitty 9-6-2017 10:23 AM
bole try nie...tenkiu...nampak sedap
Quote Kelabuasap 9-6-2017 11:59 AM
Tq..nampak sedap. Nak try
Quote nisako 9-6-2017 01:08 PM
sedapnye...............

Lihat semua komen(23)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.050169s Gzip On
To Top