Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis

Cara Siang Sotong Kembang Yang Tepat, Hasilnya Lebih Sedap Dan Lembut!

17-7-2017 01:04 PM|Oleh: Adib Za | Dilihat: 14962| Komen: 27

Alahai sedapnya masakan berasaskan sotong kembang! Lebih-lebih lagi sambal tumis yang cukup rasa pedas, manis dan sedikit masam.

Namun, cara menyiang sotong kembang juga penting agar hasilnya anda mendapat daging sotong yang lembut dan juga tidak berbau. 

Ikuti langkah ini, pasti sambal tumis sotong anda semakin enak nanti!


Cara-caranya: 

1. Pilih sotong yang agak segar, cuci bersih. 

2. Siapkan bahan untuk dicampur dengan air rebusan untuk mencelur sotong. Antaranya 4 batang serai, 2 inci halia, 1 labu bawang besar, 1 inci lengkuas, 5 ulas bawang putih. Kesemua bahan tadi dipotong-potong. Letak sedikit garam.

3. Didihkan air hingga naik bau dah boleh masukkan sotong, celup jangan lama, 6-7 minit dah masak. Angkat, toskan air dan sejukkan sebentar.
 
4. Cara nak siangnya tarik dulu ekor kecil yang di bahagian atas si sotong.

5. Kemudian tarik lapisan-lapisan yang ada pada badannya.

6. Bahagian dalam bersihkan seperti biasa.
 
7. Seterusnya potong mengikut saiz yg anda suka. Kemudian cuci bersih. Toskan.

# Masukkan dalam masakan seperti sambal tumis yang sudah hampir masak kerana sotong ini tak perlu dimasak lama. Ia sudah sedia masak ketika dicelur sebelum itu. - CARI 


Kredit: Siti Adawiyah

Apa Reaksi Anda...

Bagus
13
Marah
2
Terkejut
1
Sedih
2
Lawak
3
Bosan
5
Komen: 27
Komen

Previous : Cara Buat Roti John Semudah Alif Ba Ta

Next       : Pasta Cawan Berkuah Tomato Dengan 'Homemade Meatballs' Memang Mengancam!

Komen Terbaru

Quote AyaqMeloSuam 8-9-2017 09:14 PM
mum123 replied at 8-9-2017 09:11 PM
Oooo....mcm ni caranya yer?.. Baru tahu

Boss i ajar... smpi skrg i praktikkn cmni

Lain-lain Komen

Quote Ayda89 17-7-2017 01:29 PM
Sotong kembang ni selain sambal masak apa yg sedap ?
Quote redapple10 17-7-2017 01:46 PM
Weiii fav nenek aku ni.. dia suka msk kicap pastu bubuh bwg besar n cili.. simple tp sedap tu
Quote bel146 17-7-2017 02:06 PM
xsuke sgt makan sotong nih...liat nk mampos..suke sotong biasa jek..
Quote makton 17-7-2017 02:49 PM
sedapnya sotong..

tp tetibe tekak ni teringin nak makan nasi lemak sambal sotong kering
Quote DeeHanania 17-7-2017 03:04 PM
Edited by DeeHanania at 17-7-2017 03:08 PM

Favorite kita nie,tambah kacang tumbuk,sedap..!!
Hi makton...
Quote makton 17-7-2017 03:08 PM
DeeHanania replied at 17-7-2017 03:04 PM
Favorite kita nie...
Hi makton...

hi @DeeHanania


Selalu sotong tu u masak ape?
Quote DeeHanania 17-7-2017 03:16 PM
makton replied at 17-7-2017 03:08 PM
hi @DeeHanania



Hi makton!!!
Windu laa
Kita slalu buat sotong kicap taucu&sambal buh kacang tumbuk...
Dap tau!!!
Quote degurlz 17-7-2017 04:06 PM
x pernah msak sotong kembang tp suka mkn
Quote shanshero 17-7-2017 05:11 PM
tak sedap sotong ni. liat macam getah. tawar
plak tu. kalo makan memang kenyang nak pulak
time poket kering
Quote greantea 17-7-2017 05:28 PM
suka makan sotong tp sotong jenis ni x minat
Quote jazaa100 17-7-2017 09:40 PM
Mkn sotong ni bila mkn rojak sotong je....
Quote jazaa100 17-7-2017 09:40 PM
Mkn sotong ni bila mkn rojak sotong je....
Quote makton 18-7-2017 09:03 AM
DeeHanania replied at 17-7-2017 03:16 PM
Hi makton!!!
Windu laa
Kita slalu buat sotong kicap taucu&sambal buh kacang tumbuk...

windu awak jugakkkk...

wah sedapnya.. bagi resepi plsss
Quote ShrekFiona20 18-7-2017 03:16 PM
Omak den selalu rebus je sekejappp.. pastu baru potong.
Buat sambal ni sodappp..
Quote BellaYee 18-7-2017 09:25 PM
sedapnya sotong..
Quote missDollie 18-7-2017 11:47 PM
Sotong plastic!! I don't like!
Quote Ipo 19-7-2017 09:52 AM
this kind of sotong...now and then..tak pernah suka
rasa mcam makan plastik
Quote AyaqMeloSuam 19-7-2017 01:36 PM
Xmo sotong kembang liat... kaedahnya :
1) basuh sotong bersih2..
2) potong ikot suka.
3) goreng dlm kuali ( tanpa air)
4) smpi air sotong kering.
6) angkat. Masak spt biasa.. smbal tumis ke.. grg pedas ke.. ikot suka..
Quote ShiningStars 22-7-2017 09:58 PM
Tetiba mengidam sotong bakar

Lihat semua komen(27)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.050018s Gzip On
To Top