Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis

Bayam, Keledek Masak Lemak Putih Kelantan Style - Layan Habis!

25-8-2017 02:59 PM|Oleh: Maly Rosli | Dilihat: 1671| Komen: 10

Aduh, tak tahan melihat masak lemak putih ni. Ditambah pula lawannya, sambal belacan. Memang tak ingat dunia kalau makan ni! Boleh rosak diet dibuatnya kalau tak kuat 'iman'.

Ha, masak lemak putih ni banyak kelebihan dia sebab sesuai untuk hampir semua jenis sayur. Campaklah petola, pucuk paku, kubis, lobak merah, kacang panjang atau bayam. Semua sedap!

Siapa yang suka makan laksam atau laksam, pasti anda akan menyukai resipi kali ini kerana kami akan kongsikan resipi bayam masak lemak putih versi Kelantan! 

Eh, lain ke? Apa saja yang lainnya tu? Jom tengok video ini!


Loading FB Post...


Bahan:


Bayam merah atau hijau
Keledek
Dua ekor ikan kembung, direbus dan ambil isinya
Beberapa biji bawang merah dan bawang putih
Sedikit lada hitam
Santan secukupnya
Garam dan gula
Perasa


Cara membuat:

1. Kisar atau tumbuk bawang, lada hitam dan isi ikan


2. Masuk semua bahan kisar, keledek dan santan ke dalam periuk


3. Selepas mendidih atau keledek sudah empuk, masukkan bayam, gula, garam dan perasa
4. Jangan biar sehingga bayam layu, boleh diangkat dan siap dihidang!


Tak susah pun masak lemak style orang Kelantan ni kan? Sedap dimakan begitu sahaja atau cukup dengan menggandingkannya bersama ikan atau ayam goreng berserta sambal belacan. Layan! - CARI



Apa Reaksi Anda...

Bagus
1
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
Komen: 10
Komen

Previous : Resipi Paling Simple Kambing Bakar Lada Hitam, Rugi Tak Cuba Ya!

Next       : Popia Tauhu Sempoi, Tapi Sedap Terangkat!

Komen Terbaru

Quote tengah_bosan 30-8-2017 12:49 PM
Deidra replied at 26-8-2017 10:59 PM
Sempoi jah masaknya tapi sedapnya terangkat. Ada plak sambal tumbuk dgn isi ikan campur pauh, makan  ...

letak budu, isi ikan n pauh...
sedap sengoti!

Lain-lain Komen

Quote RatuDunia94 25-8-2017 07:18 PM
Sesapnya sayur lemak putih ni dulu kecik2 mak ios selalu masak.. Bertambah2 pinggan.
Quote rainbow259 25-8-2017 08:07 PM
wowww.. feberet!
Quote Ipo 25-8-2017 08:44 PM
Saya masak air je bayam + keledek ni.
Kalau masak lemak, guna sayur sawi
Resipi sama, guna isi ikan bakar, bawang merah, lada hitam, garam dan gula. Bawang putih tak ada.
Quote cik_noreen 25-8-2017 11:28 PM
xsuka bayam p nmpk sedap
Quote drkbaan 26-8-2017 12:26 AM
Makan pulak dgn ikan masin. Perghhh {:good
Quote KuewTeuwKungFu 26-8-2017 10:01 PM
Sedappp nyerr...{:run{:run{:run{:run{:run
Quote Ipo 26-8-2017 10:18 PM
Kebetulan hari ni masak sayur lemak sawi campur keledek. Nah..sempat snap foto
Quote Ipo 26-8-2017 10:23 PM
Edited by Ipo at 27-8-2017 05:31 PM

Yeay!! Dah boleh upload! IMG_20170826_202042.jpg
Quote Deidra 26-8-2017 10:59 PM
Sempoi jah masaknya tapi sedapnya terangkat. Ada plak sambal tumbuk dgn isi ikan campur pauh, makan dgn nasi panas dan ikan mambong goreng,alamak aihhh sodap tekau eihhh
Quote tengah_bosan 30-8-2017 12:49 PM
Deidra replied at 26-8-2017 10:59 PM
Sempoi jah masaknya tapi sedapnya terangkat. Ada plak sambal tumbuk dgn isi ikan campur pauh, makan  ...

letak budu, isi ikan n pauh...
sedap sengoti!

Lihat semua komen(10)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.049856s Gzip On
To Top