Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis

Resipi Bubur Ayam Lazat McDonald Dah Terbongkar, Senang Je Rupanya

11-9-2017 12:57 PM|Oleh: Myra Rozi | Dilihat: 2283| Komen: 15

Bubur nasi memang lazat, lagi-lagi kalau makan panas-panas kan?

Biasanya bila dah teringin sangat, pergi sahaja beli di McDonald. Pesan, bayar dan makan. Fuh, sedapnya memang tak payah nafikanlah.

Kalau dapat buat sendiri di rumah lagi berbaloi-baloi rasanya. Nah, kali ini kami kongsikan cara untuk membuat bubur ayam, resepi asli dari McDonald seperti yang dikongsikan oleh Juniza Johari.

Foto: Business Insider
Bahan-Bahan
Beras hancur Jasmine
Ayam
Halia hiris satu sudu besar
Stok ayam (jenama Maggie)

Cara-Cara
1. Masak beras dengan air masak suam (untuk cepat masak)
2. Kacau setiap 10 minit supaya masak sekata
3. 10 minit yang kedua masukkan halia hiris satu sudu besar
4. Lagi 10 minit tambahkan air masak dan kacau sebati
5. Masukkan stok ayam
6. Untuk ayam dalam bubur pula, hiris nipis-nipis dan perap dengan halia (untuk sedap dan menghilangkan bau hanyir)
7. Rebus hirisan ayam tadi dengan air sampai masak

Bahan untuk topping
Hirisan daun bawang 
Hirisan cili Merah
Minyak bijan 1 sudu besar

Foto: Rotinrice.com
Siap! Sedia untuk dihidang. Selamat mencuba!-CARI

Kredit Resipi: Juniza Johari

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
Komen: 15
Komen

Previous : Ikan Keli Bakar Bersalut Sambal, Dimasak Dalam Pasu Bunga!

Next       : Nak Buat Aiskrim Mochi, Tapi Susah? Mana Ada, Jom Ikut Langkah Ini!

Komen Terbaru

Quote bellawonka 18-9-2017 04:12 PM
lagi sedap bubur marrybrown

Lain-lain Komen

Quote Jorja 11-9-2017 01:04 PM
Masak bubur pun nak kena ada resepi ka..orang dah tahu lama dah
Quote amyza 11-9-2017 02:25 PM
I follow #resepiyatiekitchen punye bubur...sedapppp sangat,sampai licin periukkk. Bagus tul tak lokek ilmu, tak payah beli resepi. Semoga murah rezeki sis yatie tu.
Quote pinkypetal 11-9-2017 04:12 PM
amyza replied at 11-9-2017 06:25 AM
I follow #resepiyatiekitchen punye bubur...sedapppp sangat,sampai licin periukkk. Bagus tul tak loke ...

Nanti nak gi cari. Ada tengok resepi2 dia yang lain tapi bubur tak pernah jumpa pulak.
I buat bubur pon ala2 resepi atas ni. Sedap biasa2 jer. Takdela kebabom.




Quote diss69 11-9-2017 05:09 PM
nak sdp lagi akk tmbh ketam...
Quote miznora 12-9-2017 12:41 AM
takdela sedap sgt bubur mekdi. aku rasa byk bhn perasa je. terbukti benar sbb sis ni bg resepi pakai kiub ayam
Quote mizruncing 12-9-2017 09:49 AM
blh try ni. ank aku suka
Quote mizruncing 12-9-2017 09:51 AM
tp cm sme cm biasa aku msk haha
Quote cik-jaja 12-9-2017 05:28 PM
dapnye bubur ayam mcd..nk buh minyak bijan byk sket la
Quote kittypong31 12-9-2017 08:15 PM
boleh try.. thanks for sharing!
Quote febreze 13-9-2017 01:20 PM
jgn selalu bg anak2 mkn MSG terlalu byk
Quote Joannalee 13-9-2017 05:22 PM
Bubur la paling senang nak buat hihihi
Quote monkeydonkey 14-9-2017 12:53 PM
Wah. mcm best nye. of coz masuk dlm list utk masak nnt
Quote sherry70 16-9-2017 12:59 AM
bubur biasa2 je..rasa stock cube  bila mkn
Quote kertas_putih 18-9-2017 11:16 AM
suka sgt bubur mcd..boleh try ni..
Quote bellawonka 18-9-2017 04:12 PM
lagi sedap bubur marrybrown

Lihat semua komen(15)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.050854s Gzip On
To Top