Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis

Tanam Tauge Sendiri Di Rumah, Empat Hari Sahaja Dah Keluar Hasilnya

12-10-2017 03:24 PM|Oleh: Myra Rozi | Dilihat: 2402| Komen: 37

Sesetengah orang memang suka sangat makan tauge dan biasanya beli sahaja di pasar lagi senang.

Makan mentah, direbus atau dimasak tumis pun semua sedap. Tapi terfikir tak nak tanam sendiri tauge?

Bagi suri rumah atau sesiapa sahaja yang nak menjimatkan perbelanjaan barang dapur, jom tanam sendiri tauge di rumah sendiri.

Foto: FB Resipi Sedap
Ikuti sahaja langkah-langkah berikut:

Bahan-Bahan:
1 Senduk penuh kacang hijau
1 Bekas kotak air bersaiz besar

Cara-Cara
1. Basuh bersih kacang hijau dan toskan.

2. Ambil kotak dan potong sedikit di setiap bucu kotak untuk membolehkan air mengalir keluar selepas disiram.

3. Masukkan kacang hijau ke dalam kotak air dengan perlahan-lahan.

4. Masukkan sampai habis.

5. Siram kacang hijau tadi dengan air.
*Siramlah air ke dalam kotak 5 kali sehari atau lebih. Ulangi dengan menyiram selama 3 hari berturut- turut.

6. Boleh nampak air mengalir keluar kan? Biar seketika sehingga air keluar habis.

7. Letakkan kotak air dalam kedudukan condong ke dalam satu bekas untuk menadah saki baki air yang mengalir keluar. (Air yang bertakung akan menjejaskan bentuk, rupa tauge dan berbau.)

8. Hari ke 4 atau 5 dah boleh menuai hasil.

9. Tauge yang terhasil.
Selamat mencuba! -CARI

Kredit Resipi: ‎Princess Zhaza Nasheema‎

Apa Reaksi Anda...

Bagus
2
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
1
Bosan
0
Komen: 37
Komen

Previous : Rupanya Mudah Tapi Hasil Memang Merecik, Kena Cuba Nasi Ayam Thai Ini!

Next       : Siapa Kata Leceh? Hanya 6 Minit Sahaja Dodol Dah Siap

Komen Terbaru

Quote pinkypetal 17-10-2017 11:33 AM
Zaman subjek sains dulu2 rasanya pernah buat

Lain-lain Komen

Quote raradhia 12-10-2017 03:35 PM
ni projek sains masa skolah rendah dlu nih! hehehe
Quote harrypoter 12-10-2017 03:40 PM
raradhia replied at 12-10-2017 03:35 PM
ni projek sains masa skolah rendah dlu nih! hehehe

hai ...
Quote raradhia 12-10-2017 03:42 PM
harrypoter replied at 12-10-2017 03:40 PM
hai ...


laaa, iols baru ja tunjuk kepakaran i dlm bidang menyemai taugeh. .dah ada yg hai dekat iols

hai jgak @harrypoter
Quote hatikudus 12-10-2017 03:42 PM
Wahhh senang je rupanya. Boleh suruh anak hakak try ni, daripada melepak kat umah tak buat apa cuti semester ni
Quote Themilo 12-10-2017 03:42 PM
iols dengar cerita dulu-dulu, pengusaha taugeh pakai kacang hijau & tilam, rendam dalam sungai / perigi, maka jadila taugeh..
Quote harrypoter 12-10-2017 03:54 PM
raradhia replied at 12-10-2017 03:42 PM
laaa, iols baru ja tunjuk kepakaran i dlm bidang menyemai taugeh. .dah ada yg hai dekat iols
...

tanam taugeh senang ajer...mcm tanam bawang merah gak, senang
Quote raradhia 12-10-2017 03:59 PM
harrypoter replied at 12-10-2017 03:54 PM
tanam taugeh senang ajer...mcm tanam bawang merah gak, senang

iols xpnh lg tanam bawang merah uolsss, tu yg tanam nnt tumbuh jd daun bawang tu kah?
Quote harrypoter 12-10-2017 04:07 PM
raradhia replied at 12-10-2017 03:59 PM
iols xpnh lg tanam bawang merah uolsss, tu yg tanam nnt tumbuh jd daun bawang tu kah?

yup, try la amik bekas telur pastu letak bawang merah dlm lekuk2 tu, satu lekuk sebiji bawang, jgn lupa siram hari2 ye
nti jadi gini

Quote raradhia 12-10-2017 04:12 PM
harrypoter replied at 12-10-2017 04:07 PM
yup, try la amik bekas telur pastu letak bawang merah dlm lekuk2 tu, satu lekuk sebiji bawang, jgn ...

ni uols yg tanam kah ni?????
Quote Rainrein 12-10-2017 04:16 PM
Anak ai tengok kacang hijau b4 gi tadika pagi tadi terus cakap dia ada buat projek little scientist kat sekolah and tanya dia balik tadika petang karang boleh x nak buat kat rumah. Ai cakap buatla anak kalu nak buat
Quote nisako 12-10-2017 04:16 PM
wah.... bagusnye........
Quote harrypoter 12-10-2017 04:22 PM
raradhia replied at 12-10-2017 04:12 PM
ni uols yg tanam kah ni?????

takla, tu amik dari intenet...tapi memang pernah buatla
Quote raradhia 12-10-2017 04:40 PM
harrypoter replied at 12-10-2017 04:22 PM
takla, tu amik dari intenet...tapi memang pernah buatla

fuhhh, sedap tu daun bawang letak kat telur dadar. .
Quote raradhia 12-10-2017 04:41 PM
Rainrein replied at 12-10-2017 04:16 PM
Anak ai tengok kacang hijau b4 gi tadika pagi tadi terus cakap dia ada buat projek little scientist  ...

betul betul betul, dlu iols skolah rendah mcm tu baru kena ajar buat projek sains mcm ni. .skrg bdk skolah tadika dah advanced, hihihi
Quote CiliPadiSedap 12-10-2017 05:04 PM
5 hari ek taugeh tumbuh baru tahu..
Quote notyghosty 12-10-2017 05:15 PM
dulu kat sekolah ms buat eksperimen, siap letak kapas bagai... hari2 nengok kluar x hasil... tiap kali nak buat kat umah, pk mana nak ambil kapas, hahaha...skang ni ha senang masuk je dalam kotak...dpt hasil pon banyak...
Quote abangadek 12-10-2017 05:23 PM
mcm mana nk tanam kucai
Quote dubuk 12-10-2017 05:55 PM
bubur kacang ni boleh tumbuh taugeh rupanya
Quote chazey 12-10-2017 07:04 PM
Waaah gemuk2nya taugeh sheol! Nak tiru la!

Lihat semua komen(37)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.050788s Gzip On
To Top