Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis

Lembah Barun Di Nepal Ini Dikatakan Lembah Tercantik Di Dunia..

7-11-2017 06:20 PM|Oleh: Adib Za | Dilihat: 4580| Komen: 31

Jarang kita mendengar keindahan negara Nepal dibicarakan. Namun, jangan tak tahu sebenarnya banyak sahaja lokasi menarik dan juga indah di sana. 

Salah satunya ialah lembah Barun yang menjadi salah satu pusaka alam milik Nepal.

Ia disebut-sebut sebagai salah satu lembah terindah di dunia! Wah!


Memetik laman Wonderslist, sebenarnya lembah Barun merupakan kawasan yang dilindungi antara dua negara iaitu Nepal dan juga China. 

Seluruh bahagian lembah ini termasuk dalam zon Makulu Barun National Park. Lebih terperincinya, lembah Barun ini berada di kaki gunung Makulu yang terletak di pergunungan Himalaya. 

Gunung Makulu ini merupakan gunung kelima tertinggi dunia yang memiliki 1001 khazanah alam yang tak terjangkau oleh kita. 

Pemandangan alam di sini memang luar biasa. Air terjun yang segar, kawasan pergunungan yang hijau, padang rumput dan bunga berwarna-warni di bawah puncak yang penuh dengan salji.




Itulah antara yang 'ditawarkan' di lembah ini. Menariknya, flora dan fauna di sini memang masih tidak terusik kerana tiada penghuninya di sini. 

Yang ada hanyalah beberapa spesies haiwan dan pohon yang tumbuh segar, jauh dari tangan jahat manusia. 

Dikatakan terdapat lebih 3,000 spesies tanaman berbunga di sini, 440 spesis burung dan 75 spesis mamalia termasuklah harimau bintang, panda merah dan sebagainya. 



Lembah yang terletak di timur Nepal ini juga membolehkan anda yang menjejakkan kaki ke sini untuk melihat pemandangan puncak gunung Maklu, Chamlang dan juga Baruntse.

Sememangnya ia syurga dunia! - CARI 

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
Komen: 31
Komen

Previous : Pelik-pelik! KFC Jepun Lancarkan Garam Mandi Beraroma Ayam Goreng!

Next       : Jom! Di Sinilah Pohon Epal Yang Buat Isaac Newton Temui Teori Graviti

Komen Terbaru

Quote Jeasabri 13-11-2017 10:26 AM
cantik nyaaa..hijau2{:childlike{:childlike{:childlike{:childlike

Lain-lain Komen

Quote espri6006 7-11-2017 06:35 PM
Teringin around the world...melihat tempat cantik begini di sekitar Asia, Europe....dan terokai pulau2 di Pasifik.....
Quote apedehal 7-11-2017 06:47 PM
kawasan rumput/pergunungan hijau sejuk mmg indah
..bau pun boleh imejin fresh
Quote exclusive_vvip 7-11-2017 06:50 PM
Bleh pegi bercuti ke kat sini?
Quote oak.balustrade 7-11-2017 07:23 PM
Cantiknya lembah barun ni
Quote kuzaime 7-11-2017 07:32 PM
subhanallah ..mmg cantik sgt..
Quote barfi 7-11-2017 07:36 PM
Dalam cerita barfi pun diorang buat penggambaran di darjeeling, India. Darjeeling sempadan nepal.
Quote dubuk 7-11-2017 07:45 PM
سبحان الله
Quote Andyscenes 7-11-2017 07:51 PM
lembah mmg cantik, cuba kau g bandar dia
Quote Skuau 7-11-2017 08:01 PM
Malisia lg 'cantik'-kapil Sen(aku bdk nepal){:laugh
Quote Despacito 7-11-2017 08:08 PM
Macam mana rupa panda merah
Quote aleesyasofia 7-11-2017 08:45 PM
subhanallah cantiknya.. bila la boleh jln2 tgk pmandgn cntk2 nie
Quote aleesyasofia 7-11-2017 08:45 PM
subhanallah cantiknya.. bila la boleh jln2 tgk pmandgn cntk2 nie
Quote RatuDunia94 7-11-2017 09:09 PM
Kat dunia ni sesuatu tempat tu kalo xde cmpur tgn manusia mmg cantik..
Quote moonbug 7-11-2017 10:11 PM
Ada harimau bintang? Mmg takde org travel ke situlah kot
Quote BuBuComey 8-11-2017 12:04 AM
Aubhanallah..cantiknya lahai..{:iwant
Quote Jorja 8-11-2017 06:06 AM
Subhanallah.. biru hijau so picturesque {:love
Quote diss69 8-11-2017 09:20 AM
Masyaallah cntiknya..
Quote syue86 8-11-2017 10:03 AM
subhanallah cantiknyaaaaaa
suke tgk garisan2 air terjun tu
Quote yussya 8-11-2017 10:33 AM
Ya Allah cantiknya..macam alam fantasi pulak

Lihat semua komen(31)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.045523s Gzip On
To Top