Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis

Nama Je Lauk Pantang, Tapi Seisi Keluarga Kecur Air Liur...

8-11-2017 01:34 PM|Oleh: Adib Za | Dilihat: 6525| Komen: 42

Lauk pantang diberi nama. Ia merupakan lauk ekspres untuk mereka berpantang. Gabungan bawang kecil bawang putih, halia dan ikan bilis. 

Bahan yang digunakan pula memang baik untuk kesihatan, memanaskan badan dan sebagainya. 

Anda boleh makan seisi keluarga, jika tiada yang berpantang pun tak mengapa kerana ia sememangnya enak dan juga berkhasiat.

Jom cuba!






Bahan-bahan digoreng:
1) Bawang kecil hiris nipis.
2) Bawang putih hiris nipis.
3) Ikan bilis.
4) Halia hiris nipis. 

Bahan perasa:
1) Lada hitam disangan & ditumbuk halus. (secukup rasa)
2) Garam halus. (secukup rasa)

Foto Aliyaa malek

Cara-caranya:
1) Goreng dahulu bahan-bahan di atas secara berasingan.

2) Kemudian, gaulkan kesemuanya sehingga rata.

3) Simpan di dalam bekas kedap udara. Sedia dimakan dengan lauk ikan goreng, sayuran dan sebagainya. - CARI


Kredit resipi: Aliyaa Malek


Apa Reaksi Anda...

Bagus
2
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
1
Bosan
0
Komen: 42
Komen

Previous : Rojak India Singapore, Adik Beradik Rojak Yang Sering Dilupakan...

Next       : Ini Sebabnya Mengapa Banyak Lubang Kecil Pada Permukaan Biskut

Komen Terbaru

Quote gadislibra 20-11-2017 02:14 AM
Uish kalau lauk pantang mcm ni, iols pun sanggup makan.

Lain-lain Komen

Quote Andyscenes 8-11-2017 01:35 PM
Aku x mkn bawang putih
Quote sinalegna 8-11-2017 01:59 PM
Andyscenes replied at 8-11-2017 01:35 PM
Aku x mkn bawang putih

Aha.. Found u vampire
Quote Andyscenes 8-11-2017 02:01 PM
sinalegna replied at 8-11-2017 01:59 PM
Aha.. Found u vampire

Haha... sempena hallowen ni
Quote PongKang 8-11-2017 02:03 PM
sedapnya.. lama xmakan lauk cmni
Quote CardiGans85 8-11-2017 02:03 PM
Jrg buat sbb gatal la mkm ikan bilis klu dlm pantang. Tp mmg sedap ni..cuma sy prefer tanpa garlic.
Quote noraidil_06 8-11-2017 02:03 PM
{:cryrun{:cryrun{:cryrun{:cryrun Goreng2 flp pantang. Hurmm.
Quote kuzaime 8-11-2017 02:06 PM
aku dulu bersalin czer, hampir 3 mggu yg pertama mmg mkn lauk pesen gini aje tiap2 hari..
Quote nisako 8-11-2017 02:09 PM
sedap tp garlic tu x mo la ......................
Quote mizruncing 8-11-2017 02:13 PM
sedap klu jarang mkn2. try la mkn ari2 nk telan pn trpkse
Quote dubuk 8-11-2017 02:18 PM
kenapa kamu worang tak makan bawang putih
Quote UsuFie 8-11-2017 02:47 PM

kenapa lah beralaskan surat khabar nak saring minyak tu..
kitchen towel/tissue takda ka..
Quote Cyempaka 8-11-2017 03:02 PM
aku ada gak buat ni 2,3 kali.  tapi aku tambah cili padi goreng sekali. tapi penat oi nak potong bawang, kopek ikan bilis lagi. mmg kena betul2 gigih
Quote alieyrina 8-11-2017 03:10 PM
Mak aku pun masak yg ni masa aku pantang..tp aku xsuka ikan bilis..bwg putih memg nehi nehi
Quote barfi 8-11-2017 03:18 PM
Halia dan bawang putih tu macam tak menyelerakan la. Harini pantang day 22. Dah makan nasi ayam beli kat kedai makan bawah rumah. Tapi tak makan timun, sos dan kicap dia la..
Quote aleesyasofia 8-11-2017 06:46 PM
Andyscenes replied at 8-11-2017 01:35 PM
Aku x mkn bawang putih

bawang putih la sdap.. grg garing dgn bakar.. mmg umphh..
Quote apedehal 8-11-2017 07:15 PM
barfi replied at 8-11-2017 03:18 PM
Halia dan bawang putih tu macam tak menyelerakan la. Harini pantang day 22. Dah makan nasi ayam beli ...

selamat berpantang ka barfi
Quote apedehal 8-11-2017 07:16 PM
bawang putih kan bagus utk kesihatan..knp nya ramai xsuka
Quote barfi 8-11-2017 08:46 PM
apedehal replied at 8-11-2017 07:16 PM
bawang putih kan bagus utk kesihatan..knp nya ramai xsuka

Sebab rasa dia yg piau tu kot
Quote duricinta 8-11-2017 09:37 PM
Macam sedap sgt lauk tu klu dalam pantang,  i ms pantang mak i x bg makan goreng2

Lihat semua komen(42)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.049605s Gzip On
To Top