Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis

Bila Makan Teringat Zaman Dulu-Dulu! Resipi Legend, Buah Sawit Sira Gula Kabung

15-11-2017 11:47 AM|Oleh: Myra Rozi | Dilihat: 1157| Komen: 13

Jarang kita baca atau dengar sebarang resipi yang dihasilkan dengan buah sawit. 

Generasi muda sekarang mungkin dah tak biasa dengan makanan ini, tapi bagi generasi dahulu kebanyakannya pasti ada pengalaman makan buah sawit.

Mungkin kedengaran agak pelik tapi jangan tak percaya buah sawit sangat sedap! Lebih-lebih lagi jika ianya dijadikan sebagai pencuci mulut. Kali ini ayuh kita buat Sawit Sira Gula Kabung.

Foto: Facebook
Bahan-Bahan
Buah sawit
Gula Kabung
Garam

Foto: Facebook
Cara-Cara
1. Rebus buah sawit sampai empuk dan letakkan sedikit garam. Toskan.
2. Buat air gula kabung agak-agak likat, dan sira sampai sebati. Siap!

Foto: Facebook
Memang sangat mudah! Rasanya lemak-lemak manis dan kalau makan mesti terkenang zaman kanak-kanak dulu.

Dah habis manis buang sabutnya ya, jangan pula ditelan bijinya.

Selamat mencuba! -CARI

Kredit Resipi: Lehana Issa MAHN

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
1
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
Komen: 13
Komen

Previous : 10 Makanan Menjijikkan Di Dunia, No.9 Tu Paling Nak Termuntah

Next       : Resipi Untuk 'Geng Pemalas'! Lempeng Inti Coklat Crunchy, Senang Je

Komen Terbaru

Quote CardiGans85 17-11-2017 11:15 AM
Tau buah sawit bole mkn tp sy ms kecik2 dl x lalu ..kisahnya konsep sedut2 lemak + manis gula kabung, lps tu habis rsnya buang la sabut n biji. Kwn sy suka mkn dl sbb selalu buat time main msk2.

Lain-lain Komen

Quote fishcracker 15-11-2017 12:17 PM
Buat kuih bingka sawit pun sedap...wangi,lemak2
Quote vanillaninja 15-11-2017 12:32 PM
Generasi dulu tu generasi bila? I pun bukan muda sangat tapi tak pernah try buah sawit ni.
Quote chinta89 15-11-2017 12:38 PM
x penah dgr ayah iols cter psl kuih ni.. my dad lahir tahun merdeka.. rasanya generasi veteren dah.. xde plk cte psl buah sawit buat makan.

cter mkn ubi kayu tu ade.
Quote idakamaruddin 15-11-2017 01:58 PM
smpai skg br aku tau buah sawit bole makan

Quote Andyscenes 15-11-2017 02:18 PM
idakamaruddin replied at 15-11-2017 01:58 PM
smpai skg br aku tau buah sawit bole makan

Boleh la kak tapi x komersialkan je
Quote huehue 15-11-2017 02:24 PM
I tak pernah dengar and mak nenek i pun takde cerita. Certain family je kot
Quote kertas_putih 15-11-2017 04:32 PM
tak pernah tahu buah sawit boleh makan.rasa macamna ye?
Quote iznanaziz 15-11-2017 11:46 PM
vanillaninja replied at 15-11-2017 12:32 PM
Generasi dulu tu generasi bila? I pun bukan muda sangat tapi tak pernah try buah sawit ni.

aku pun tak pnh dengar.
Quote kikiharris 16-11-2017 04:29 AM
baru tahu boleh dan selamat dimakan.
first time baca
Quote puteribaya 16-11-2017 12:52 PM
fishcracker replied at 15-11-2017 12:17 PM
Buat kuih bingka sawit pun sedap...wangi,lemak2

meols pun penah makan bingka sawit ni..masa datang umah kawan anak felda..sedap gak,,rasa unik
Quote pearl.silver 17-11-2017 12:32 AM
Iols membesar dlm felda..xpenah pulak tau biji sawit bleh mkn
Quote giyomi 17-11-2017 11:02 AM
buah sawit ni leh makan ker uolz. baru tau, tgk dlm gmbr ada lah tpi tengok sendiri tak pernah sawit ni
Quote CardiGans85 17-11-2017 11:15 AM
Tau buah sawit bole mkn tp sy ms kecik2 dl x lalu ..kisahnya konsep sedut2 lemak + manis gula kabung, lps tu habis rsnya buang la sabut n biji. Kwn sy suka mkn dl sbb selalu buat time main msk2.

Lihat semua komen(13)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.048436s Gzip On
To Top