Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon

'Punten' Nasi Impit Versi Jawa Yang Anda Harus Cuba! Sedap Berlemak Rasanya..

5-1-2018 10:31 AM|Oleh: Faizal| Komen: 7

Mungkin ada yang pelik dengan namanya. Tapi, bagi masyarakat Jawa, makanan Punten bukanlah sesuatu yang pelik dan asing bagi mereka.


Punten adalah sejenis makanan tradisi Jawa seakan-akan nasi himpit yang popular dalam kalangan masyarakat melayu.

Cuma, yang berbeza ialah Punten mempunyai rasa yang berlemak seperti nasi lemak kerana pembuatannya dicampur dengan santan dan garam. 

Masyarakat Jawa biasanya meminati Punten ini jika dimakan bersama dengan sambal merah ataupun sambal totok Jawa. Memang terbaik!

Nak tahu cara-cara membuat Punten? Jom ikuti perkongsian dari Air Tangan Cik Siti cara-cara nak buat Punten.

Bahan-bahan (untuk 2 orang):

1 cawan beras (sebaiknya beras biasa)
1 cawan santan
1 sk garam (atau secukup rasa - seperti membuat nasi lemak)
Air secukupnya

Cara-cara membuatnya

1)  Basuh dan masak beras macam biasa - sekali dengan santan & garam.  
2)  Bila air nasi dah kering, keluarkan nasi ke atas dulang atau bekas, dan tekan-tekan dengan daun pisang atau plastik.  Ratakan... Mula-mula memang agak melekat, tapi bila dah nak sejuk semakin elok... tekan-tekan sampai rata dan padat.  Sejukkan sebelum dipotong dan dimakan.


3)  Bila dah sejuk, boleh potong...  Kalau potong waktu ia masih panas, jawabnya melekatlah nanti.

Siap untuk dimakan bersama sambal yang anda suka! - CARI 




Apa Reaksi Anda...

Bagus
5
Marah
8
Terkejut
4
Sedih
7
Lawak
4
Bosan
8
Komen: 7
Komen

Previous : Kacang 'Bogel' Hot And Spicy, Kudapan Terbaik Waktu Petang..

Next       : Lapar Tapi Sibuk Tak Sempat Keluar Lunch? UberEats Sudi Membantu

Komen Terbaru

Quote virgocircus 9-1-2018 12:42 AM
Ala x penah nmpk pon family belah my mom buat....mcm menarik ni.

Lain-lain Komen

Quote xtahumenahu 5-1-2018 10:34 AM
X pernah makan seblom ni... Raya aritu ada member bawak... Marvellous lahh... Makan ngan sambal yg pedas... Perghh
Quote EncikRhoma 5-1-2018 11:51 AM
buat lontong pun sedap
Quote CardiGans85 5-1-2018 01:04 PM
Dl ms kecil2 mmg setiap raya buat..buat pulak atas talam besi yg bsr tu atau pun loyang besi yg besar tu. Yg buat renyah tu nk kena tekan2 dgn daun pisang. Byk plak tu kena buat..plg best mkn dgn pecal sayur + lontong.

Yummy
Quote cikpah27 5-1-2018 05:13 PM
wahhh.. menarik gak.. nanti nak ajak mak iols buat sama2..
Quote merrissa 6-1-2018 10:30 PM
sodap ni kalo di makan untuk mongunyah
Quote SekeremKopi 8-1-2018 08:32 AM
{:cryrun terliur tengok
Quote virgocircus 9-1-2018 12:42 AM
Ala x penah nmpk pon family belah my mom buat....mcm menarik ni.

Lihat semua komen(7)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.099629s Gzip On
To Top