Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis

Serunding Halia Untuk Ibu Berpantang! Perut Kenyang, Badan Pun Sihat

8-1-2018 05:19 PM|Oleh: Diba S. | Dilihat: 2044| Komen: 10

Kita dah biasa makan serunding ayam, daging dan juga ikan. Tapi pernahkah anda cuba serunding halia? 

Kebiasaannya serunding halia dimakan oleh ibu-ibu yang sedang berpantang kerana ia bagus untuk membuang angin dalam badan.

Bahan-bahan seperti halia dan bawang putih yang terkandung dalam resipi inilah yang berfungsi membantu membuang angin dalam badan. 

Bukan wanita yang sedang berpantang sahaja, sesiapa pun digalakkan makan kalau rasa badan tu banyak angin. Rasa sedap, badan pun sihat. Jom cuba!

Bahan-bahan:
Halia
Bawang putih
Sedikit garam

Cara Memasak:
1. Tumbuk halia hingga hancur. Perah air jusnya kemudian goreng hingga garing. 


2. Hiris nipis bawang putih dan goreng sehingga garing. Tabur sedikit garam sebagai perisa (ikut citarasa anda)


3. Gaulkan halia dan bawang putih yang digoreng tadi. Siap. Mudah bukan?
4. Ia sangat enak dinikmati bersama nasi putih panas. 


Kalau nak lebih sedap, anda boleh tambah ikan bilis yang digoreng garing. Menyelerakan! Dalam masa yang sama memberi banyak manfaat terhadap tubuh badan. Selamat mencuba! -CARI

Kredit resipi: Puan Salimah Olie 

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
Komen: 10
Komen

Previous : Kulit Tembikai Masak Tumis? Sedap Ke?! Cuba Dulu Baru Tahu Lazatnya..

Next       : Resipi Paling Senang Di Dunia! Hanya Dua Bahan, Roti Goreng Rangup Siap

Komen Terbaru

Quote rosabiru 9-1-2018 03:59 PM
tahan lama ke?boleh simpan sampai habis pntang ke?

Lain-lain Komen

Quote onexox97 8-1-2018 05:24 PM
selalu tengok kat fb
tapi belum rasa
Quote PongKang 8-1-2018 08:27 PM
ni mmg makanan pantang yg sedap
Quote prettyuglybabe 8-1-2018 09:34 PM
Nak try la buat.. makan dengan bubur
Quote virgocircus 9-1-2018 12:34 AM
Hey gigih iols sagat benda ni konon nk standby mkn time pntg..skali hubby iols dok perabih  dulu...sedap katanya mkn dgn nasik panas..tp iols tmbh black pepper sket...
Quote PyoNaRi 9-1-2018 01:02 AM
Macam best ja. Boleh buat ni
Quote wati2110 9-1-2018 01:21 AM
Boleh buat nanti....badan aku ni dh ler banyak angin..
Quote inimonet 9-1-2018 06:19 AM
enak ni makanan
saya ada https://play.google.com/store/ap ... resepnasgor.danifin
Quote chinta89 9-1-2018 08:58 AM
nk try la... bila x bselera try mkn hehe
Quote syue86 9-1-2018 09:26 AM
kat Sarawak byk jual ni
sedap giler wpn panas lps mkn
Quote rosabiru 9-1-2018 03:59 PM
tahan lama ke?boleh simpan sampai habis pntang ke?

Lihat semua komen(10)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2018 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.043243s Gzip On
To Top