Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis

Sungai Dan Tasik Bertukar Jadi Biru? Apa Dah Jadi Malaysia?

9-2-2018 11:32 AM|Oleh: Azza Rai | Dilihat: 2345| Komen: 7

 

Pernah terbayang tak sungai dan tasik yang selama ini berwarna coklat muda, tiba-tiba bertukar jadi biru kehijauan?

 
Aneh kan? Tapi ia benar-benar berlaku hingga menjadi tular di media sosial baru-baru ini.
 

Foto Malay Mail

1) Sungai ‘Ayaq Biru’ (Feb 2018)
Sungai yang menghadap Gunung Keriang ini kelihatan seperti pusat pelancongan pula. Apatah lagi dikelilingi dikelilingi sawah padi yang luas terbentang membuatkan Sungai ‘Ayaq Biru’ mendapat kunjungan ratusan pengunjung untuk menyaksikan keindahan panorama yang pertama kali berlaku.
 
Dipercayai air sungai bertukar biru itu mula berlaku kira-kira sebulan lalu, akibat projek pengorekan bagi Rancangan Tebatan Banjir (RTB) yang dihentikan seketika.
 
Sekarang, kawasan itu menjadi tempat tumpuan, ada yang mandi-manda da nada juga yang melakukan selaman bagi menyiasat, apa yang berlaku di dasar sungai berkenaan.
 
Rupa-rupanya ia berlaku disebabkan proses pemendapan sungai, apabila air sungai itu bertakung dan tidak diusik oleh sumber luaran yang mencemar air itu maka sebab itulah ia jadi sedemikian seperti Kristal.
 
Rupa-rupanya bukan ‘ayaq biru’ saja yang bertukar warna, ada lagi beberapa sungai atau tasik mengalami fenomena tersebut.
 
 

Foto Carian internet

2) Sungai Simin, Senawang (Jan 2018)
Yang ni lagi teruk, air longkang bertukar menjadi biru disebabkan aktiviti mencuci bahan plastik yang telah dicemari dengan pewarna. Kawasan perindustrian ini nampaknya beri kesan buruk pada alam sekitar.


Mujurlah pemeriksaan awal mendapati tahap keasidan air sungai dan longkang terbabit kekal pada tahap neutral.
 

Foto Carian internet

3) Tasik Biru, Pokok Sena, Kedah (bekas kuari Ogos 2017)
Siapa sangka, kolam bekas kuari boleh muncul menjadi tasik biru? Pada asalnya kolam tersebut adalah sebuah bukit yang dikorek untuk kerja-kerja pembangunan dan selepas ditinggalkan ianya telah menjadi tempat rekreasi dan kolam mandi. Ramai yang mengatakan airnya jernih dan sejuk sahaja hingga ramai yang mengambil kesempatan untuk bermandi-manda atau sekadar bergambar kenangan.


Nampaknya perubahan warna sungai dan tasik bukan lah semuanya secara semulajadi. Pastinya ia bermula dari tangan manusia yang tidak bertanggungjawab. Bagaimanapun, ia juga jadi port pelancongan baru bagi pengunjung tempatan. Apa kata anda? - CARI 


Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
1
Sedih
1
Lawak
2
Bosan
2
Komen: 7
Komen

Previous : Hanya 1 Euro, Dah Boleh Beli Rumah Di Itali! Serius, Rasa Nak Pindah Sekarang

Next       : Santuari Ikan Sungai Chilling, Aktiviti 'Jungle Trekking' Untuk Seisi Keluarga..

Komen Terbaru

Quote yayangmama 11-2-2018 10:08 AM
bes nya gamba first tu...
nak saya yg 1st, girl..tp selalu la cakap teringin nak mcm org lain ada kampung

mandi sungai, tangkap ikan dlm longkang...huhuhuh

mana nak cari nak oi...mama pon tak merasa

Lain-lain Komen

Quote moonbug 9-2-2018 01:22 PM
Gambar first tu dah mcm selori nila tumpah dah tu
Quote shernazz 9-2-2018 01:35 PM
Kat kg iols ada tasik kecik air biru
Masa kekecik..iols n makcik iols slalu berkubang dlm tu
Dalam tapi jernih dia sampai ke dasar
Ada ular plak tu..
Tapi ape weols peduli
Janji weols mandi sambil ditemani pokok pokok....hahahaha
Quote Artemesiaa 9-2-2018 02:39 PM
Kurang peduli dengan penjagaan alam sekitar mana tak berubah warnanya
Quote lumie 10-2-2018 10:34 AM
Baru bgn tido, aku takleh fikir nh waras, ni berita positif ke negatif?
Quote armin 10-2-2018 12:01 PM
shernazz: Kat kg iols ada tasik kecik air biruMasa kekecik..iols n makcik iols slalu berkubang dlm tuDalam tapi jernih dia sampai ke dasarAda ular plak tu..Tapi ...

Beraninya. Meols kalau tau ada ular dah lari tak cukup tanah dah
Quote jazaa100 10-2-2018 06:41 PM
lumie replied at 10-2-2018 10:34 AM
Baru bgn tido, aku takleh fikir nh waras, ni berita positif ke negatif?

kau sambung tido lah.....

Quote yayangmama 11-2-2018 10:08 AM
bes nya gamba first tu...
nak saya yg 1st, girl..tp selalu la cakap teringin nak mcm org lain ada kampung

mandi sungai, tangkap ikan dlm longkang...huhuhuh

mana nak cari nak oi...mama pon tak merasa

Lihat semua komen(7)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2018 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.042023s Gzip On
To Top