Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis

Arab Saudi Dari Kaca Mata Mat Salleh. No 13 Tu Memang Awesome Sangatlah..

2-3-2018 03:26 PM|Oleh: Azza Rai | Dilihat: 7152| Komen: 44


Arab Saudi adalah negara Islam yang paling sukar untuk ditembus oleh bukan Islam disebabkan ia tiada isu visa pelancong. Hanya Muslim yang mengerjakan haji/umrah dibenarkan masuk.

Tapi banyak perubahan telah dilakukan oleh Menteri Pelancongan Sultan Putera bin Salman bin Abdulaziz mengumumkan yang Arab Saudi akan memulakan visa pelancong pada awal 2018. 

Itulah yang ditulis oleh Eric Lafforgue, wartawan jurugambar bebas yang merakam lensa dari kaca matanya lalu menggariskan 13 perkara menarik mengenai Arab Saudi.


1)    Ramah pada tetamu
Orang Arab berkata, jika ada pintu rumah yang terbuka, anda boleh masuk dan ditawarkan secawan teh dan buah kurma sebagai menghargai tetamu.


2) Flash back zaman jahiliah
Keluarga kaya menghabiskan hujung minggu di dalam khemah bagi mengingati cara hidup moyang mereka, tetapi lengkap dengan penghawa dingin, peti ais dan televisyen satelit.

3)    Helang memburu merpati
Merpati dilepaskan ke udara kemudiannya diikuti dengan burung helang. Pemilinya akan mengikuti jejak tersebut, namun tak sampai seminit helang telah membunuh merpati. Seekor helang bernilai Usd20,000.


4)    Membela unta adalah ibadah
Unta-unta ini dijaga oleh orang Sudan untuk mendapatkan susu unta.


5) Bertemu dengan Badwi dan rasai kehebatan susu unta berbuih
Kononnya ia adalah susu yang boleh menyembuhkan penyakit kanser, jadi jika anda bertemu dengan orang Badwi serta ditawarkan susu unta ini, harus meminumnya.


6) Negara pengeluar kurma ke-3 terbesar di dunia
Boleh dilihat ia memenuhi meja dan gerai dengan lambakan buah kurma, terasa seperti syurga dunia.



7) Wanita tidak bebas
Apabila keluar, perlu memakai abaya hitam. Namun mereka boleh menikmati kopi di laman, berenang malahan memasuki universiti asalkan ditemani mahram.


8) Lelaki Arab menggosok hidung sebagai Hello seperti Eskimo!

9) Tidak semua orang Arab kaya
Jika di luar bandar, anda akan melihat senario berbeza seperti lelaki yang menggunakan peralatan lama untuk memproses minyak bijan.

10) Kanak-kanak Somalia mengemis di Jeddah

Sejak 2013, kerajaan menghantar ribuan pelarian ke Negara asal, namun mereka datang kembali kerana masalah perang tidak berkesudahan.

11) flea market di Najran

Ia seperti di Gaza apabila melihat barang dilelong sebegitu rupa. Rupa-rupanya Arab semakin mahal hingga membuatkan lelaki ini terpaksa menjual barangannya untuk hidup.


12) Bangunan tua Jeddah seperti kisah 1,001 malam
Hanya pelarian Somalia, Pakistan dan Yaman tinggal di sini dalam keadaan tidak sempurna.

13) Orang Arab suka Malaysia

Keluarga Arab memilih Malaysia, Lebanon dan Sepanyol sebagai tempat lari dari kesibukan manakala si bujang pula lebih menyukai Thailand atau Morocco. - CARI 


Apa Reaksi Anda...

Bagus
4
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
2
Bosan
3
Komen: 44
Komen

Previous : Pasangan Ini Kongsi 9 Tip Nikmati Percutian Sebenar C No.9 Itu Boleh Ke Anda Buat?

Next       : Romantis Bak Dalam Drama, Pasangan Bercinta Ayuh Ke Pulang Leebong Indonesia

Komen Terbaru

Quote kecimpret 5-3-2018 04:58 PM
5) Bertemu dengan Badwi dan rasai kehebatan susu unta berbuih
Kononnya ia adalah susu yang boleh menyembuhkan penyakit kanser, jadi jika anda bertemu dengan orang Badwi serta ditawarkan susu unta ini, harus meminumnya.


ni yg dicampo dgn sedikit kenceng unta tu kannnnn??

Lain-lain Komen

Quote batman_2007 2-3-2018 03:31 PM
Yang kaki tempang tempang minta sedekah pagi subuh berkelubung hitam tu patut lah nmpak macam belah2 sana.
Quote Orix 2-3-2018 03:45 PM
Yiiihhh menyemak jek
Quote luvemedaa 2-3-2018 03:53 PM
Ya lahh. No.13 ni iols slalu pasan kat sunway pyramid penuh bangsa dorg. Wangi semerbak perfume arobb.
Quote CiliPadiSedap 2-3-2018 04:04 PM
janganlah hina mereka pengemis busuk ke apa? kalau nak derma, silakan derma. hidup mereka di duga dengan peperangan dan negara bergolak. sampai di malaysia mungkin jadi mangsa sindiket atau tiada peluang pekerjaan.

derma baju elok, makanan, buku, atau wang saku.  hari ni hari mereka tak mustahil mungkin satu hari kita jadi pelarian negara orang.
Quote pyropura 2-3-2018 04:28 PM
... lah, arob lebih doyan ama Malon ternyata, negara Mulayu sebener, ... indon dicuekkin lagik    @cikampuk
13) Orang Arab suka Malaysia

Keluarga Arab memilih Malaysia, Lebanon dan Sepanyol sebagai tempat lari dari kesibukan manakala si bujang pula lebih menyukai Thailand atau Morocco
Quote precious_chicas 2-3-2018 04:54 PM
Di masjid Quba, area parking tu beratur budak2 bukan asal saudia duk jual rantai. Kalau beli kat sorang, tetiba kena kerumun dek penjual2 rantai yg lain suh beli.
Quote Ferr_Remy 2-3-2018 04:59 PM
Pala otak deme. Arab ni kedekut, fussy, jahat2 belaka. Aritu pergi Langkawi aku siap gado dgn diorg psal boat private. Kakak yg handle tu pun ckp Arab ni prangai nauzubillah.
Quote paz 2-3-2018 05:03 PM
Paz kerja dgn company Arab... tuan sangat perangai. Ada plak short cut halal segala.
Quote zjen 2-3-2018 05:12 PM
deswai iols x minat agama ciptaan ereb ...   dr pangai depa dah jelas ajaran dia merepek,  poligami la,  4 saksi rogol la, 72 bidadari,  perang tuhan,  xde satu pon ajaran deols releven
Quote hyie 2-3-2018 05:24 PM
eww susu unta rasa dia macam tajam kat tekak gitu...terus iols buang. Tapi tengok orang arab selamba je dia abeskan satu botol one shot
Quote cikampuk 2-3-2018 05:28 PM
pyropura replied at 2-3-2018 04:28 PM
... lah, arob lebih doyan ama Malon ternyata, negara Mulayu sebener, ... indon dicuekkin lagik :laug ...

artikel syok sendiri malon pun hairan
Quote pyropura 2-3-2018 10:02 PM
cikampuk replied at 2-3-2018 05:28 PM
artikel syok sendiri malon pun hairan

Indon Denial .... denial

Itulah yang ditulis oleh Eric Lafforgue, wartawan jurugambar bebas yang merakam lensa dari kaca matanya lalu menggariskan 13 perkara menarik mengenai Arab Saudi.
Quote aurorae 2-3-2018 10:30 PM
hyie replied at 2-3-2018 05:24 PM
eww susu unta rasa dia macam tajam kat tekak gitu...terus iols buang. Tapi tengok orang arab selamba ...

aku suka susu unta fresh, mengingatkan aku pada susu tepung nespray yang biasa aku minum dulu.
Quote jazaa100 3-3-2018 07:48 AM
aurorae replied at 2-3-2018 10:30 PM
aku suka susu unta fresh, mengingatkan aku pada susu tepung nespray yang biasa aku minum dulu.

Sama rasa ke?....
Atau u maksidkn creammy gitu....
Quote Changa 3-3-2018 08:46 AM
takat nak nyonyot konek ok jah bagi akak. tak luak apa apa pun dek
Quote iloveselangor 3-3-2018 09:04 AM
Agama arab ni sesuai ke di negara tropika?

Tengok macam tak sesuai je.
Quote baterflai 3-3-2018 10:16 AM
Edited by baterflai at 3-3-2018 10:17 AM
pyropura replied at 2-3-2018 10:02 PM
Indon Denial .... denial

Itulah yang ditulis oleh Eric Lafforgue, wartawan jurugambar bebas ya ...

wartawan juru gambar bebas = syok sendiri je malon je yang hairan
Quote katowjo 3-3-2018 10:40 AM
zjen replied at 2-3-2018 05:12 PM
deswai iols x minat agama ciptaan ereb ...   dr pangai depa dah jelas ajaran dia merepek,  poligami  ...

teheheh..maaf ..sebelum lobai2 ci dari board kkk tanya..ni aku tanya dulu

u ni islam ke?
Quote aurorae 3-3-2018 11:13 AM
jazaa100 replied at 3-3-2018 07:48 AM
Sama rasa ke?....
Atau u maksidkn creammy gitu....

ye creamy dan rasa pun sama.  Susu lembu fresh takde rasa, tapi susu unta fresh yang minum kat ladang tu memang sedap berkrim. Pernah beli susu unta dalam pek yang dijual di Malaysia, tapi tak sedap dan rasanya lain, manis macam minum susu lembu tambah gula.

Lihat semua komen(44)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2018 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.039795s Gzip On
To Top