Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis

Bukan Biasa-Biasa! Tart Coklat Cadbury Viral, Cair Di Mulut Sampai Ke Hati

12-3-2018 02:28 PM|Oleh: Apish Apijjie | Dilihat: 15588| Komen: 10

Tak semua kanak-kanak menyukai tart nanas malah ada yang hanya makan biskutnya sahaja dan inti dibuang. Tetapi Cikgu Azlina Ina membawa kelainan apabila mencipta resepi Tart Cadbury menggunakan coklat yang cukup digemari ramai.


Foto - FB Azlina Ina Fans
Apa yang menarik resepi ciptaannya ini mula menjadi viral malah ada yang sudah mencubanya dan mengatakan ia sedap serta menjadi kegemaran anak-anak mereka.
Foto - FB Azlina Ina Fans
Jadi kali ini kami ingin berkongsi dengan anda resepi serta penyediaan Tart Cadbury Melting yang tidak sukar untuk disediakan malah bakal menjadi biskut kegemaran anak-anak anda. Jom kita lihat bagaimana menyediakannya seperti yang dikongsikan Cikgu Azlina Ina dalam Page FB beliau Azlina Ina Fans

Bahan-bahan untuk tart
1) 500 gram butter/majerin
2) 4 sudu besar susu pekat / gula halus
3) 2 sudu besar minyak sapi ghee
4) 2 biji kuning telur
5) 4 sudu besar susu tepung
6) Esen Vanila 
7) Pewarna kuning
8) 2 sudu besar tepung jagung
9) 2 sudu besar tepung kastard
10) 4 cawan tepung gandum
11) Coklat Cadbury

Bahan-bahan untuk sapuan atas tart
1) 3 biji kuning telur
2) Pewarna kuning lemon
) 5 sudu susu segar (campur & kocak)

Cara-caranya

1) Masukan dua biji kuning telur, butter, gula atau susu pekat, mintak sapi ghee ke dalam satu mangkuk lalu dikacau supaya kuning telurnya pecah

Foto - FB Azlina Ina Fans

2) Tambahkan pewarna kuning, susu tepung serta esen vanilla dan kacau

Foto - FB Azlina Ina Fans

3) Masukkan tepung jagung dan tepung kastard lalu digaul sekali lagi.

Foto - FB Azlina Ina Fans
4) Kemudian masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit dan dikacau hingga menjadi doh yang cantik

5) Ambil doh tadi dan tekankan di dalam acu tart mengikut kreativiti dan bagaimana bentuk yang anda inginkan.

Foto - FB Azlina Ina Fans
6) Letakkan coklat Cadbury di dalam tart lalu disusun di atas dulang pembakar.

7) Panaskan oven dan bakar tart cadbury pada suhu 170 selama 25 minit atau sampai keperangan.

8) Keluarkan dari oven dan sejukkan sebelum dimakan

Mudah bukan penyediaannya. Tidak terlalu remeh dan yang pasti pasti anak-anak menyukainya. Menurut Cikgu Azlina Ina anda tidak perlu khuatir coklat Cadbury cair ketika dibakar di dalam oven kerana ia tidak akan mencair.

Jadi tunggu apa lagi selamat mencuba. Kalau dah cuba boleh lah share di dalam forum untuk tahu bagaimana kejadiannya selepas disediakan oleh anda. Selamat mencuba. -CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
7
Marah
6
Terkejut
1
Sedih
7
Lawak
7
Bosan
5
Komen: 10
Komen

Previous : Alahai Comelnya, Roti Senyum Berkeju. Tambat Hati Anak-Anak Dengan Mudah..

Next       : Resipi Ringkas Roti Hot Dog Perancis, Hanya Guna Baguette. Jom Cuba!

Komen Terbaru

Quote saviour_09 14-3-2018 02:20 PM
aku prefer tat nenas lagi dari tat cekelat macam ni

Lain-lain Komen

Quote Suhainurraysa 12-3-2018 03:27 PM
Tetap tak boleh lawan tart nenas...my feverett..
Quote Suhainurraysa 12-3-2018 03:27 PM
Tetap tak boleh lawan tart nenas...my feverett..
Quote Babyboom9 12-3-2018 03:35 PM
Tx for sharing
Quote grizz 12-3-2018 03:43 PM
xcair ke coklat tu kne panas..
Quote helicornia 12-3-2018 04:47 PM
elok la kalau anak tk minat makan cookies ni
..bukan elok sangat pun dgn transfat lagi
Quote pearl.silver 12-3-2018 05:30 PM
Azlina ada share resepi tart nenas cheese guna cream cheese
First time i tgk sbb selalunya org buh grated cheddar je dlm adunan tepung
Quote chazey 13-3-2018 02:31 AM
Tat apa ini sebegini? Ini bukan tat, ini biskut lapis Cadbury kejung!
Quote tobobon 13-3-2018 09:15 AM
rasanya ramai nk beli jer dari buat sendiri.. peluang perniagaan ni
Quote dubuk 13-3-2018 09:45 AM
tat ni dia kena ada masam masam sikit baru sedap macam nenas tu
Quote saviour_09 14-3-2018 02:20 PM
aku prefer tat nenas lagi dari tat cekelat macam ni

Lihat semua komen(10)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2018 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.045434s Gzip On
To Top