Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Medal khas "Senior Forumer" untuk yang daftar CARI dari tahun 2001 hingga 2010 sahaja. Untuk tebus, sila klik disini

Pedas Sampai Berdesing Telinga, Puas Masak Sendiri Sambal Ijo Padang

18-9-2018 03:43 PM|Oleh: Diba S.| Komen: 11

Kebiasaannya kalau kita ke restoran Indonesia, mereka akan menghidangkan dua jenis sambal iaitu sambal merah dan hijau. 

Sambal hijau/ ijo juga sering ada di warung nasi Padang, dimakan dengan lalapan, ikan goreng, ayam atau dimakan dengan nasi begitu sahaja. 

Foto:Facebook
Bagi penggemar sambal yang bila makan nasi, tak sah kalau tak ada sambal, resipi ini khas untuk anda!

Bahan-bahan:
5 biji cili hijau (potong kasar)
20 biji cili burung hijau 
5 ulas bawang putih 
1 Labu bawang besar 
4 biji Tomato hijau dibelah 4
1 sudu makan udang kering 

Foto:Facebook
Cara-cara:
1)Semua di atas direbus biar lembut. Disaring buang airnya.
2)Kemudian tumbuk kasar biar pecah. 
3)Panaskan 2 sudu makan minyak tumis bahan tumbuk tadi. Letak garam dan gula secukup rasa. 
4)Carik daun limau purut sehelai . 
5)Jika anda mahu, boleh tabur udang gragau sedikit. 
6)Goreng hingga pekat.

Foto:Facebook
Siap untuk dinikmati bersama menu kegemaran anda! -CARI

Kredit Resipi: Mak Gina 

Apa Reaksi Anda...

Bagus
50
Marah
40
Terkejut
40
Sedih
35
Lawak
39
Bosan
44
0
0
Komen: 11
Komen

Previous : Raya Dah Nak Dekat Tapi Rambut Bermasalah? Cuba 5 Petua Rawatan Tradisional Ini

Next       : Inilah Kehidupan Kate Middleton Sebelum Bergelar Duchess of Cambridge!

Komen Terbaru

Quote Chimicuri 20-3-2021 11:46 PM
Bestnya sambal.. park utk ref. Tq share resepi

Lain-lain Komen

Quote whitePoison 18-9-2018 08:01 PM
Woww..merecik
Quote lumie 18-9-2018 08:40 PM
Dh 2,3 hari terbayang2 sambal ijo ni....{:childlike
Quote cocolava 19-9-2018 02:13 AM
kat mana nak cari batu lesung macam tu?
Quote KuewTeuwKungFu 19-9-2018 06:37 AM
Antara smbal fav...klu pi padang/Indo mmg ni ler jd pnyedap rs
Quote chinta89 19-9-2018 04:46 PM
mcm sambal nasi ayam penyet tu ke?
Quote dewi_rina 20-9-2018 08:37 AM
Wooo sedap nye
Quote Daintymerry19 20-9-2018 02:45 PM
Boleh cuba nih
Quote greantea 23-9-2018 03:40 PM
cocolava replied at 19-9-2018 02:13 AM
kat mana nak cari batu lesung macam tu?

kat indon
mak mertua i ade beli. ade la sekali dua dia pakai. sekarang dah tersadai dah. tumbuk lg senang rasanya
Quote serawadurian 1-10-2018 04:44 PM
Kalao sy x x tahan pedas sure sakit perut tp nampak sungguh lazat.
Quote chanteksekali 17-4-2019 07:15 AM
cocolava replied at 19-9-2018 02:13 AM
kat mana nak cari batu lesung macam tu?

Jogja atau chow kit sana melambakkkk
Quote Chimicuri 20-3-2021 11:46 PM
Bestnya sambal.. park utk ref. Tq share resepi

Lihat semua komen(11)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas
 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
To Top