Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon

Enaknya! Pernah Dengar Buah Binjai? Jom Beli Di Melaka

16-10-2018 01:04 PM|Oleh: monolog| Komen: 34

Pernah atau tidak anda mendengar dan merasa buah binjai? Buah ini juga ada yang panggil buah nadir. Uihh...sedap betul kalau binjai tu manis. Kalau masam-masam sedap dibuat sambal belacan tau.


Nama saintifiknya Mangifera caesia. Binjai seangkatan dengan pokok bacang, kuini dan mangga adalah dalam keluarga AnacardiaceaPokok buah Binjai selalunya ada dalam hutan, bersaiz sebesar sepemeluk dan tinggi . Tinggi pokok ini mencecah 40 meter. 



Buah ini biasanya perlu dipetik dan bukan menunggu ia gugur bagi menjaga kualiti dan keasliannya. Musim ia berbunga ialah pada Mac hingga April sementara tempoh matang sekitar Jun hingga Julai.

 

Buahnya berbeza saiz, warna kulit dan memiliki rasa manis. Warna kulit berwarna coklat atau kuning sementara isinya berwarna putih dijual dengan harga  antara RM10 hingga RM15 sekilogram.


Kredit foto:hmetro.com


Kampung penulis di Alor gajah , Melaka  memang sinonim dengan penjualan buah binjai ini. Buah ini sentiasa mendapat permintaan bila tiba musimnya.


Buah binjai sedap dimakan mentah bagi jenis yang manis dengan bau yang kuat bagi menarik sesiapa yang meminatinya.


Memandangkan musimnya telah berakhir, mari tahun depan kita sama-sama cari buah binjai ini ya. - CARI 



Apa Reaksi Anda...

Bagus
12
Marah
14
Terkejut
13
Sedih
10
Lawak
17
Bosan
14
Komen: 34
Komen

Previous : Memang Gila! Bufet Aiskrim Di Penang Satu Hari Je, Makanlah Sepuas-Puasnya

Next       : Kegilaan Baru Orang Gombak: Ayam Gepuk Pak Gembus, Pedas Sambalnya Sampai Menangis

Komen Terbaru

Quote Indahrupawan 2-4-2019 07:11 PM
Belum pernah merasa. Sedap ke?

Lain-lain Komen

Quote BedahBedul 16-10-2018 01:18 PM
Awat hang tak bgtau awai2
Quote nolya 16-10-2018 02:17 PM
Buah ni sedap buat sambal belacan.  Jenis yg masam dipanggil buah kemang dn di Sabah dipanggil buah belunu.
Quote puanbintang 16-10-2018 02:27 PM
sedapnya buah ni..betul2 buat sambal, makan dengan nasik panas2..aummm..
Quote CardiGans85 16-10-2018 02:27 PM
Orang lain makan sedap kot..tapi bila da buat sambal belacan, saya tak lalu la baunya.
Quote buapakperut 16-10-2018 02:56 PM
nolya: Buah ni sedap buat sambal belacan.  Jenis yg masam dipanggil buah kemang dn di Sabah dipanggil buah belunu.

yup buah belunu.masa kecik selalu main pokok ni kalau kena getahnya satu badan gatal menggerutu
Quote meklalala 16-10-2018 04:38 PM
mek tak makan buah ni tapi kalau buat sambal mek makan..rasanya buah ni bukan tiap tiap tahun berbuah..4 tahun sekali rasanya lah..
Quote monolog 16-10-2018 04:42 PM

Heheh...teringat sedapnya buah tu. Tu yang tulis...tapi malangnya musim dah habis.Kena tunggu tahun depan lah ye
Quote monolog 16-10-2018 04:43 PM
meklalala replied at 16-10-2018 04:38 PM
mek tak makan buah ni tapi kalau buat sambal mek makan..rasanya buah ni bukan tiap tiap tahun berbua ...

Kg saya ada je tiap-tiap tahun tapi ikut musimnya
Quote meklalala 16-10-2018 04:45 PM
monolog replied at 16-10-2018 04:43 PM
Kg saya ada je tiap-tiap tahun tapi ikut musimnya

oh yeke..mek salah la kot..hihi
Quote EvieWanKenobi 16-10-2018 05:27 PM
hari tu makan yang jeruk punyalah sedap..

rupanya bermusim ye buah ni..
Quote umbut 16-10-2018 05:30 PM
Sedap buat sambal belacan... terliuqqqq
Quote monolog 16-10-2018 06:08 PM
umbut replied at 16-10-2018 05:30 PM
Sedap buat sambal belacan... terliuqqqq

Kan kan mmg terbaik
Quote cewekbopot 17-10-2018 09:13 AM
macam belunu. tapi belunu manis...sedapnya....
Quote noraidil_06 17-10-2018 09:44 AM
I x boleh la buah ni. Mcm x leh telan.
Quote zafira 17-10-2018 10:14 AM
sedap buah ni especially buat sambal belacan... masa kecik2 selalu makan.. sekarang jarang jumpa buah ni...
Quote monolog 17-10-2018 10:15 AM
Ye jarang...buah khazanah negara
Quote fushimi 17-10-2018 01:31 PM
bapak iols suka makan buah ni

Quote diss69 17-10-2018 01:42 PM
Dh pyh nk jumpa kt tmpt akk duduk skrang masa kecik kt kg biasa mkn..
Quote honey76 17-10-2018 02:44 PM
cewekbopot replied at 17-10-2018 09:13 AM
macam belunu. tapi belunu manis...sedapnya....

belunu memang manis...
binjai tu yang masam. binjai tidak akan pernah manis...
rupa belunu sama binjai memang seakan sama.
tp bau belunu memang sedap manis bagi pengemarnya...

binjai dibuat jeruk selalunya...
ambik jeruk binjai taruh lada sama belacan bakar kemudian gaul,
mkn sama ikan basung goreng... sama nasi panas lagi...terliur sdh ni...

Lihat semua komen(34)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.077594s Gzip On
To Top