Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis

Wajib Buat Stok: Resipi Colek Cili Boh Meletup!

22-11-2018 04:17 PM|Oleh: Diba S. | Dilihat: 1464| Komen: 10

Colek cili ni sedap jika dimakan bersama menu bergoreng seperti keropok ikan, sotong goreng dan juga kerang bakar. 

Memang syok kalau lepak bersantai bersama-sama keluarga sambil menikmati hidangan ini. 

Foto: Facebook

Bahan-bahan dan cara memasak:

Foto: Facebook

Masukkan 700 ml air kosong dalam periuk

Foto: Facebook

Tambah 5 1/2 senduk cili boh (saiz senduk seperti dalam gambar)

Foto: Facebook

Masukkan pula 2 senduk gula melaka hancur, 9 senduk gula putih, 1/2 sudu kecil garam.

Foto: Facebook

Tambah 1 senduk asam jawa beserta 1 sudu besar cuka

Foto: Facebook

Seterusnya reneh kuah colek dalam api perlahan. Biarkan kuah memekat kira-kira 1 jam. 

Foto: Facebook

Sejukkan kuah colek sebelum dihidangkan! Anda boleh hidangkan bersama kacang tumbuk bagi menaikkan lagi kesedapannya! 

*Stok colek juga perlu disejukkan sebelum dimasukkan dalam bekas bertutup. Masukkan dalam peti ais untuk tahan lebih lama.

Selamat mencuba! -CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
1
Marah
2
Terkejut
2
Sedih
2
Lawak
2
Bosan
3
Komen: 10
Komen

Previous : Tiru Asia, Menu Serangga Kini Bakal Dijual Di Pasaraya UK

Next       : Nasi 3 Budak Gemok Jadi Fenomena, Dah Terbongkar Resipi Rahsianya

Komen Terbaru

Quote syadail 26-11-2018 11:34 AM
kalau buat kuah popiah mmg kena gula lebih. Kalau tak takkan jadi. Dia memekatkan.

Klu tak jadi cair dan rasa masam cuka je.

Lain-lain Komen

Quote Megikari 22-11-2018 07:49 PM
Gula dia mak aiii... Sedap tapi seram
Quote tri-max 23-11-2018 12:29 PM
tetiba rasa sawan plak tgk senduk gula nyer
ngilu gigi
btw, nk cuba la klu iolss seru mood rajin hujung minggu ni
Quote meklalala 23-11-2018 12:46 PM
telan liur tengok ni..terus whatsapp membe tauke keropok suruh delivery keropok haha..nanti nak try buat!
Quote chicozinn 23-11-2018 12:49 PM
total 11 senduk gula??gila la mau hyperactive sbab terlebih gula..hehe
Quote AmandaRollins 23-11-2018 02:15 PM
9 senduk gula????potong kaki weii...tp masakan kelantan/siam mmg manis2 kan..masak telur dadar pun ada gula..
Quote KuewTeuwKungFu 24-11-2018 08:32 PM
Simple but nice
Quote hagemaru12 26-11-2018 10:13 AM
Halaaahhh2 yang komen pasal gula pun.. bukan buat minum benda ni dek oiiii.. nama dia pun colek2 je.. padan la dengan 5 senduk cili boh, dapat mau berbotol2 ni.. ko makan colek mana yang rasa masin je deknon?
Quote makton 26-11-2018 10:43 AM
boleh try la.. nak buat guna cili dlm portion kecik. so kurang sikit gula nya
Quote puanbintang 26-11-2018 10:58 AM
simple resepi and nice
Quote syadail 26-11-2018 11:34 AM
kalau buat kuah popiah mmg kena gula lebih. Kalau tak takkan jadi. Dia memekatkan.

Klu tak jadi cair dan rasa masam cuka je.

Lihat semua komen(10)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2018 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.045401s Gzip On
To Top