Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon

Bulan Ramadan Menjelang Tiba, Apa Kuih Kegemaran Anda Bila Berkunjung Ke Bazar?

30-4-2019 11:26 AM|Oleh: intan| Komen: 24

Ramadan kini kian menghampiri, rasa cepat betul masa berlalu kan? Terasa tidak sabar pula menantikan bulan Ramadan kerana suasana sepanjang bulan yang menginsafkan dan meriah dengan aktiviti keagamaan dan persiapan menjelang Aidilfitri.

Namun, Ramadan juga terkenal dengan kemeriahan bazar makanan dan minuman. Selalunya, hari-hari tertentu saja bazar makanan dibuka untuk orang awam, ataupun lebih mesra dikenali sebagai pasar malam untuk penduduk tempatan. 

Tetapi, lain pulan untuk bulan puasa, kerana bazar makanan dibuka sepanjang 30 hari! 

Pelbagai variasi makanan, minuman serta kuih-muih bakal muncul di bazar Ramadan tidak seperti hari kebiasaannya. Kuih-muih 'edisi terhad' juga dijual, namun kadang-kadang susah juga nak mendapatkannya sebab habis awal. 

Hmm, lapar pula penulis. Jom kita tengok jenis kuih yang sering kali menjadi igauan apabila tibanya bulan penuh hikmah ini.


1. Tepung Pelita


Sumber foto : Google

Sering kali disalah anggap sebagai kuih tako, nampak sama tapi tidak serupa ya! Kuih tepung pelita ini lebih lemak manis dan diperbuat daripada tepung beras dan dibalut dengan daun pisang berbanding kuih tako yang menggunakan tepung jagung dan dibalut dengan daun pandan. 

Teksturnya lebih lembut dan berair berbanding kuih tako.


2. Puteri Mandi


Kredit Foto: Google

Kuih ini memang sedap, walaupun agak renyah untuk disediakan. Malas buat, boleh beli saja lebih senang. Di sesetengah negeri ianya dikenali sebagai kuih badak berendam. Kenyal-kenyal dan dinikmati dengan gula melaka. wah, sedapnya!


3. Kuih bakar daging


Kredit Foto : Google

Kuih bakar daging ni kadang-kadang boleh jadi menu utama berbuka puasa dan tidak perlu makan nasi pun sudah cukup. Nampak sama seperti acar berlauk, tetapi acuannya berbeza. Sedap dinikmati dengan sos cili.


4. Kuih akok


Kredit Foto : Google

Kuih yang wajib dinikmati di bulan puasa. Terkenal di negeri pantai timur, kuih akok datang dengan pelbagai bentuk seperti bujur dan mengikut acuan bahulu.


5. Bengkang ubi


Kredit Foto : Google

Kuih tradisional ini memang enak dimakan sebagai pencuci mulut. Sedap!


6. Kuih butir nangka


Kredit Foto: Google

Satu lagi juadah yang terkenal di pantai timur. Rasanya yang kenyal dihidang bersama santan dan gula melaka, memang umph!


7. Koci lemak manis


Kredit Foto: Google

Walaupun selalu juga ditemui di gerai-gerai di hari biasa, tetapi kalau di bulan puasa teringin pula nak makan. Pelik tak?


8. Kuih Cek Mek


Kredit Foto : Google

Jangan cerita pasal kuih-muih kalau tak kenal cek mek ini. Dihasilkan daripada ubi keledek dan mempunyai inti air gula, apabila digoreng rangup mengalir air gula tersebut. Alahai cek mek molek...


Zaman pun sudah berubah, lambakan kuih muih 'hipster' semakin bermaharajalela di pasaran tempatan. Seperti contoh, segala makanan hendak ditabur keju leleh. Apa-apapun, kuih tradisional tetap di hati. Kongsikan menu kuih kegemaran anda di bulan puasa di ruangan komen.

Selamat menyambut bulan Ramadan! - CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
1
Bosan
1
Komen: 24
Komen

Previous : Rajin Berkongsi Resipi Di Instagram, Eina Azman Beri Idea Menu Untuk Bulan Ramadhan!

Next       : Mudah Dan Jimat Masa! Resipi Sotong Masak Asam Bikin Kecur Air Liur

Komen Terbaru

Quote Bangsata_N1 21-5-2019 01:41 PM
karipap plg dgemari ketika berpuasa..

Lain-lain Komen

Quote RatuDunia94 30-4-2019 11:35 AM
Semua kuih2 tu tinggi kadar gulanya.. jd makanlah berpada2. Takut bila syawal menjelma x muat plak kebaya idaman..
Quote buapakperut 30-4-2019 11:39 AM
sedapnya koci... huhuhu.. bulan ramadan iols pentingkan minum dari makan. huhu.
Quote noraidil_06 30-4-2019 11:40 AM
Butir nako lah. {:hooray
Quote prettyuglybabe 30-4-2019 11:50 AM
i suka tako dari tepung pelita..
lagi satu badak berendam..
sedapnya
Quote komotthecat 30-4-2019 01:50 PM
Time puasa smua bnda nk bli
Quote tagas 30-4-2019 03:51 PM
bubur lambuk isi daging panas2

bubur pisang sodap nyoooo
Quote kaklong32 30-4-2019 04:42 PM
ai bercadang nak berdiet sket pose kali ni
semoga tercapai azam ini
Quote farlis 30-4-2019 07:13 PM
Tepung pelita.. Hrp2 thn ada lg tepung pelita yg sedap dkt bazar ramadan umah i..
Quote myakayina 2-5-2019 12:33 PM
kuih wajib;
tako (jarang jumpa) / tepung pelita (banyak je)
popia sira sambal
karipap sardin

Quote hazelinsnow 2-5-2019 12:54 PM
Putu perak kt bazar usj 4.. harap ada la tahun ni
Quote LadyCarefree 2-5-2019 01:57 PM
Choc mousse!
Quote EvieWanKenobi 2-5-2019 05:43 PM
paling suka puteri Ayu..

seterusnya kuih kole.. popia basah..
Quote mesmerize 2-5-2019 09:00 PM
suka kuih keria, kastad jagung, karipap panas2, pastu suka cucur udang buat sendiri baru penuh dengan udang yang lazat
Quote lee_sakura 5-5-2019 10:23 AM
aku suka samosa tp susah nk jumpa samosa inti penuh, selalu inti oksigen je
Quote puanbintang 6-5-2019 08:16 AM
cucur badak tapi susahnya nak cari yang sedap....
Quote leyassi 6-5-2019 03:13 PM
Puteri mandi and butir nangka tu mg fav iolsss . bagi seperiuk pun boleh habis tuuu.
Quote kakanne 6-5-2019 07:56 PM
akok .. ptg ni gi param x jumpa akok. hampa
Quote ahd_naa 7-5-2019 10:54 AM
semua suka kecuali bingka ubi..hehe.
Quote chicozinn 9-5-2019 11:07 AM
anak aku bru lpas discharge dari wad smalam sebab cirit n muntah2 mkan donut kt bazar..ksian umo 1 thun 10 bulan tp badan lembik gle sbab sah kne keracunan makanan..so lpas ni aku klu nk bli mknan kat bazar aku nk bli benda yg bru masak je sbab donut anak aku mkn tu bertutup tp tu la leh kne lak..hmm

Lihat semua komen(24)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.078744s Gzip On
To Top