Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon

Dadih Susu Lazat, Makan Sambil Mengimbau Kenangan Masa Kecil Dahulu

17-5-2019 11:55 AM|Oleh: natrahn| Komen: 16

Dadih memang merupakan manisan kegemaran anak-anak kecil  kerana mempunyai tekstur yang unik dan pelbagai rasa. 


Kalau beli di pasar malam atau bazar ramadhan, memang tak cukup satu. Jadi apa kata kita buat sendiri resepi dadih susu yang sangat mudah ini.


Bahan-Bahan



- 1 liter susu kotak 

- Agar-agar tali 20g. Guna 1/3 saja

- Gula ikut kemanisan sendiri

- Garam secubit rasa

- 1 liter air masak/tapis - untuk masak agar-agar


Cara-Cara:

1. Masak agar-agar bersama air masak sehingga larut. 

2. Masukkan gula, garam dan susu kotak. Kacau sebati dan suaikan dengan citarasa.  Tunggu mendidih sikit baru tutup api. 

3. Biarkan sejuk sedikit kemudian tapis ke dalam bekas dan simpan dalam peti ais. 

4. Siap untuk dimakan

Kredit resipi : Puan Niswah Hasina

Nota: Kalau mahu perasa lain, boleh saja pilih mana-mana jenis susu perisa pilihan anda. -CARI


Apa Reaksi Anda...

Bagus
0
Marah
0
Terkejut
0
Sedih
0
Lawak
0
Bosan
0
Komen: 16
Komen

Previous : Resipi Pes Ikan Bakar, Senang Dan Serius Terangkat!

Next       : Ramadan Special: KFC Indonesia Hidang Menu Kulit Ayam Goreng , Warga Malaysia Pun Nak!

Komen Terbaru

Quote bananes 18-6-2019 03:25 PM
teringin sangat nak cuba..tapi tak taulah bila

Lain-lain Komen

Quote shernazz 17-5-2019 12:40 PM
Ye lah..
Iols juga buat gini..
Iols buat lembik lembik gitu
Slalu stoberi n coklat aaja
Sebab yang tu je laku kt umah ni
Quote gummiebear 17-5-2019 04:34 PM
Sedapnyehh
Quote lee_sakura 18-5-2019 03:19 PM
Sedapnya, nk buat la nant
Quote Bee_hwa 19-5-2019 03:29 PM
Sedapnyeee...puasa2 ni semua mknn nmpk bestt
Quote silentreaaders7 19-5-2019 03:56 PM
mcm sedappppppp..nk try lha nanti ,tq tt
Quote CikB 19-5-2019 04:02 PM
sedap nya lah...dadih ni mmg fav sgt
Quote neuron.takeshi 19-5-2019 04:09 PM
sedapnya, memang best dadih
Quote msTazmania 27-5-2019 08:04 AM
pagi2 dah tengok bnde nih..hahah sedap nyee
Quote Elsabella 27-5-2019 10:20 AM
Sedapnyaaa
Quote mesmerize 27-5-2019 02:45 PM
huk aloh simple nye.. ni macam agar2 susu aje
Quote che_gaia 27-5-2019 04:37 PM
Masa puasa gini,dapat dadih sejuk kat tekak..uiii sedapppp
Quote natrahn 28-5-2019 09:51 AM
che_gaia replied at 27-5-2019 04:37 PM
Masa puasa gini,dapat dadih sejuk kat tekak..uiii sedapppp

kan.... cerah masa depan
Quote puanbintang 17-6-2019 02:37 PM
sedapnya menelan time musim pepanas ni..letak buah2 ke jely sikit...
Quote natrahn 17-6-2019 02:48 PM
puanbintang replied at 17-6-2019 02:37 PM
sedapnya menelan time musim pepanas ni..letak buah2 ke jely sikit...

kan.... terliur pulak saya baca komen puan... hihi
Quote Saltpaper 17-6-2019 10:52 PM
Sedap mkn time panas litlit
Quote bananes 18-6-2019 03:25 PM
teringin sangat nak cuba..tapi tak taulah bila

Lihat semua komen(16)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.104048s Gzip On
To Top