Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Medal khas "Senior Forumer" untuk yang daftar CARI dari tahun 2001 hingga 2010 sahaja. Untuk tebus, sila klik disini
CARI Infonet Portal Misteri & Sejarah Lihat artikel

Sihir Dan Santau Tidak Wujud

11-10-2013 04:39 PM Komen: 97



mana ada sihir, buatan, hantu semua ni. tipu je. ianya adalah satu scam yang dibuat orang pawang kampung supaya orang2 yang "sakit" datang berubat pada dia. Saya cabar kamu sila scan foto saya dan beri pada pawang terhebat yang kamu kenal, suruh dia santau saya sampai saya sakit. Saya tak takut kerana saya tahu sihir dan hantu tidak wujud. Saya tinggal di Taman Seputeh berhampiran Bangsar. Jika kamu ada bela hantu saya cabar kamu bawa hantu kamu jumpa saya di Starbucks, Bangsar Village saya tunggu disana jam 8pm hari ini.

Sebenarnya, dalam konteks sosial, pawang dan bomoh dalam kampung akan menyebarkan khabar hantu, dan kemudian akan diberikan telur dan beras oleh orang kampung yang telah ditakut-takutkan.  Dalam politik moden pula, model ini terus digunapakai, dan orang Cina dalam konteks hari ini telah dijadikan "hantu" untuk menakut-nakutkan orang Melayu.

siapa tak bersetuju mari kita bersilat lidah disini. tapi minta mod bagi saya time sikit sebab agak busy dengan kertas kerja.

Apa Reaksi Anda...

Bagus
14
Marah
2
Terkejut
4
Sedih
2
Lawak
1
Bosan
1
0
0
Komen: 97
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote mommymonster82 12-10-2013 12:39 AM
Jgn sombong mcm kitalh yg berkuasa..pdhal tiada daya kita ni tanpa izin Allah...
Doa moga Allah lindungi kita...

Lain-lain Komen

Quote pr3ttytw33ty 9-10-2013 07:33 PM
ko ni dh kenapa?
Quote adi_iskandar 9-10-2013 07:40 PM
pr3ttytw33ty posted on 9-10-2013 07:33 PM
ko ni dh kenapa?

kalau ye pun jangan la reply pendek2. tulis thesis kene la panjang2 sikit. tunjukkan sikit awak tu org intelek.
Quote purpledesire 9-10-2013 07:55 PM
sedangkan dlm Al-Quran Allah s.w.t sudah mentionkan about sihir..sapa pula kita sbg manusia nak menidakkan apa yg Tuhan kata..
harap2 tt fikir baik2 dan pegi blaja dulu..
kalo tak tau apa2, sila bertanya kan pada mereka yg tau..jgn main bangkang jer..

p/s: jgn terlalu sombong dan bongkak kerana kuasa Allah s.w.t melebihi segala2nya

Quote DumBell 9-10-2013 07:59 PM
assalamualaikum sahabat..

terjemahan dari surah al-falaq..

Bismillah

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

Katakanlah (wahai Muhammad); "Aku berlindung kepada (Allah) Tuhan yang menciptakan sekalian makhluk,


"Dari bencana makhluk-makhluk yang Ia ciptakan;


"Dan dari bahaya gelap apabila ia masuk;


"Dan dari kejahatan makhluk-makhluk yang menghembus-hembus pada simpulan-simpulan (dan ikatan-ikatan);


"Dan dari kejahatan orang yang dengki apabila ia melakukan dengkinya".
Quote DumBell 9-10-2013 08:01 PM
minta yg pakar menterjemah surah al falaq dengan lebih detail..
saya cuma pinjam dari pak cik gugel..
selamat beramal sahabat...
Quote adi_iskandar 9-10-2013 08:04 PM
purpledesire posted on 9-10-2013 07:55 PM
sedangkan dlm Al-Quran Allah s.w.t sudah mentionkan about sihir..sapa pula kita sbg manusia nak meni ...

Dalam quran mana ada ayat cakap kene sihir perut busung? ayat mana yang sebut sihir tu? Surah Al-Falaq takde sebut pasal bomoh Din busungkan perut orang, takde sebut pasal budak hostel kene histeria.

sila tunjuk bukti barulah kita boleh berdebat dengan akal yang sihat. kalau setakat pung pang pung pang tak guna. Makcik Joyah kat kedai kain Jalan Tar pun lagi pandai.
Quote purpledesire 9-10-2013 08:05 PM
adi_iskandar posted on 9-10-2013 08:04 PM
Dalam quran mana ada ayat cakap kene sihir perut busung? ayat mana yang sebut sihir tu? Surah Al-F ...

tt Islam tak.?

Quote adi_iskandar 9-10-2013 08:06 PM
DumBell posted on 9-10-2013 07:59 PM
assalamualaikum sahabat..

terjemahan dari surah al-falaq..

so kat mana yang cakap pasal sihir jampi??

sendiri tulis sendiri tak paham. lepas ni karang confirm sibuk bawak hadis2 kuning. kita nantikan.
Quote pr3ttytw33ty 9-10-2013 08:09 PM
nk ckp org x intelek bagai, diri sendiri x nampak plak. intelek sgt ke? kalo ko betol2 cerdik, ko akn baca n kaji kewujudan makhluk2 kt muka bumi ni. dlm Al Quran sendiri dh termaktub kewujudan jin n syaitan, even sblom nabi Adam wujud lg. kot ye pon ko x percayakan benda2 mistik ni, perlu ke ko nk dabik dada, cabar santau bagai?
takpelh, aku tlg doakan agar hajat ko disantau/ disihir termakbul lh ye..adios!
Quote purpledesire 9-10-2013 08:11 PM
rasenya tt bukan org Islam la..kalo tak napa tak percaya apa yg Allah s.w.t kata..siap berani pertikaikan ayat2 suci Al-Quran plak tu..
lg 1 asyik bkak thread merapu2 mcm org meroyan..attention seekers..
Quote DumBell 9-10-2013 08:11 PM
adi_iskandar posted on 9-10-2013 08:06 PM
so kat mana yang cakap pasal sihir jampi??

sendiri tulis sendiri tak paham. lepas ni karang co ...

terjemahan ke empat sahabat..

"Dan dari kejahatan makhluk-makhluk yang menghembus-hembus pada simpulan-simpulan (dan ikatan-ikatan);<---sihir la kan?..
ke saya salah sahabat?...minta pencerahan...

moga kita dibawah lindungan ALLAH...

Quote DumBell 9-10-2013 08:14 PM
pr3ttytw33ty posted on 9-10-2013 08:09 PM
nk ckp org x intelek bagai, diri sendiri x nampak plak. intelek sgt ke? kalo ko betol2 cerdik, ko ak ...

rasulullah xajar berdoa mcm tu pada orang lain..
sedangkan rasulullah pun memaafkan wanita tua yg meludah mukanya..

Quote Sufeenan 9-10-2013 08:15 PM
Dah tu..kisah nabi sulaiman tu sume..hanya khayalan semata kah?
Quote DumBell 9-10-2013 08:19 PM
Mereka (membelakangkan Kitab Allah) dan mengikut ajaran-ajaran sihir yang dibacakan oleh puak-puak Syaitan dalam masa pemerintahan Nabi Sulaiman, padahal Nabi Sulaiman tidak mengamalkan sihir yang menyebabkan kekufuran itu, akan tetapi puak-puak Syaitan itulah yang kafir (dengan amalan sihirnya); kerana merekalah yang mengajarkan manusia ilmu sihir dan apa yang diturunkan kepada dua malaikat: Harut dan Marut, di negeri Babil (Babylon), sedang mereka berdua tidak mengajar seseorang pun melainkan setelah mereka menasihatinya dengan berkata: "Sesungguhnya kami ini hanyalah cubaan (untuk menguji imanmu), oleh itu janganlah engkau menjadi kafir (dengan mempelajarinya)". Dalam pada itu ada juga orang-orang mempelajari dari mereka berdua: ilmu sihir yang boleh menceraikan antara seorang suami dengan isterinya, padahal mereka tidak akan dapat sama sekali memberi mudarat (atau membahayakan) dengan sihir itu seseorang pun melainkan dengan izin Allah. Dan sebenarnya mereka mempelajari perkara yang hanya membahayakan mereka dan tidak memberi manfaat kepada mereka. Dan demi sesungguhnya mereka (kaum Yahudi itu) telahpun mengetahui bahawa sesiapa yang memilih ilmu sihir itu tidaklah lagi mendapat bahagian yang baik di akhirat. Demi sesungguhnya amat buruknya apa yang mereka pilih untuk diri mereka, kalaulah mereka mengetahui.

terjemahan surah al baqarah ayat 102..
minta pencerahan sahabat..kalau terjemahan surah al baqarah ni salah..
Last edited by DumBell on 9-10-2013 08:20 PM

Quote bronox 9-10-2013 08:19 PM
dalam quran sebut sains tapi taklah sebut apa bahan-bahan nak buat bom atom. dalam quran sebut pasal ekonomi tapi tak ada pulak mention pasal debit, kredit. dalam quran sebut pasal politik tapi tak lah sebut pasal parti. nabi muhammad parti apa. sama la macam sihir. dalam quran sihir kan disebut. takkanlah nak cerita pasal busung bagai. apa guna diberi akal kalau tak pandai nak pikir. TT kenal tak diri tt tu siapa?
Quote k_a_a 9-10-2013 08:21 PM
Sekiranya TT muslim, saya sarankan kalau TT nak pencerahan yg bagus, yg betul2 intelek, TT berusaha lah jumpa dengan orang yg lebih arif seperti ustaz2 .. mungkin boleh jumpa Dr Harun Din, tak pun Ustaz Sarhan.. pergi lah ke ceramah2 agama di masjid2 dan bertanya lah ustaz2 yg berdakwah tu, ilmu mereka saya kira cukup untuk membantu TT mencari kefahaman. Last edited by k_a_a on 9-10-2013 08:22 PM

Quote bronox 9-10-2013 08:23 PM
Kan ada hadis tertulis. nabi muhammad pernah disihir.
Quote bronox 9-10-2013 08:25 PM
Jangan bongkak berkata-kata. sihir tak semestinya busung santau. kena percaya Allah itu satu. berdoalah agar dijauhi dari syaitan dan iblis.
Quote DumBell 9-10-2013 08:26 PM
http://www.youtube.com/watch?v=95kCv10duFw

..boleh diterima tak??

Lihat semua komen(97)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
To Top